Ny kryssningskaj är en lönsam och bra investering

Insändarskribenten anser att det bästa förslaget är att den nya kryssningskajen sticker ut i havet söder om södra vågbrytaren.foto: bengan zettergren/arkiv

Insändarskribenten anser att det bästa förslaget är att den nya kryssningskajen sticker ut i havet söder om södra vågbrytaren.foto: bengan zettergren/arkiv

Foto: Bengan Zettergren

Gotland2009-08-31 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Förslaget till ny kryssningskaj i Visby finns nu framme. Det bästa alternativet är en kaj som sticker ut i havet söder om södra vågbrytaren. Vid en sån kaj kan två av de största kryssningsbåtarna ligga inne samtidigt. Det är en engångskostnad (investering) på 200 miljoner för kajen. Detta är detsamma som 8,8 miljoner per år i 50 år.
Det riktigt oväntade är att nästan allt av dessa 8,8 miljoner betalar sig direkt genom kryssningsbåtarnas hamnavgifter. Så belastningen på hamnens budget efter det att alla intäkter dragits från blir väldigt liten.
Om man slår ut detta per kryssningspassagerare som går iland så blir kostnaden mellan 10 och 15 kronor per person. Detta skall ställas mot att vi vet att varje kryssningspassagerare spenderar i snitt 300 kronor på ön ur egen ficka. Härtill vet vi att kryssningspassagerarna ofta kommer tillbaka och då stannar längre på Gotland.

Visby är en klassisk kryssningsdestination i Östersjön. Men vi har det sista årtiondet tappat en många besök genom att båtarna har blivit för stora och inte kan gå in till kaj.
Alla prognoser pekar på att kryssningstrafiken i Östersjön kommer att öka de kommande åren. Redan nästa år kommer ett av de stora internationella kryssningsrederierna att satsa på Stockholm som utgångspunkt och för den svenska publiken.

Jag tycker detta är en ovanligt lönsam och bra kommunal investering.
Om vi inte agerar nu kommer vi om några år att fråga oss varför alla kryssningsbåtar går till Norrköping, Kalmar och Karlskrona istället för till Visby.
Läs mer om