"Nöjdheten är värsta giftet"

Gotland2009-10-27 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Debattsvar till Anders Murat:

Gotlandsflyg är mållösa över Anders Murats inlägg i Kappelshamnsdebatten.
Vi har en nollutveckling under fem år i resande under den viktigaste månaden juli mot vår viktigaste målgrupp och turistchefen tycker inte att det är ett problem.
Utvecklingen kompenseras inte av att vi har små ökningar av resande i oktober när vi missar stora ökningar under sommaren.
Att det har genomförts många insatser för att utveckla turismen utanför högsäsong är självklart positivt och Gotland Convention Bureau gör ett fantastiskt jobb i utvecklingen av mötesindustrin på Gotland. Men som Ingvar Kamprad brukar säga, "Nöjdheten är värsta giftet" och om jag tolkar Anders Murat rätt har vi en turistchef som är nöjd utan 70 000 nya turister till ön.

Det är mäkta förvånande att inte Gotlands turistbransch genom dess företrädare står på barrikaderna för att stödja oss i våra försök att se om den borttagna konkurrensbegränsningen skulle kunna leda till tillväxt inom branschen.
Endast en hotell-vd med flera hotell i Visby har ringt oss och varit intresserad av vårt projekt.
De fakta som Anders redovisar belyser bara problemet ännu tydligare, nämligen att vi har en gigantisk underkapacitet i färjetrafiken i den största resemånaden juli där ökningen som vi tidigare skrivit är 0,5 procent eller 1 408 resenärer mellan 2004-2009.
Om inte den skrala utvecklingen i juli beror på underkapacitet, vad beror den då på? Att inte se den fantastiska potentialen under den viktiga sommarsäsongen är närmast tjänstefel om man arbetar inom turistnäringen.

Och det finns fler problem kring dagens färjetrafik. Den 15/10 deltog jag i ett trafikseminarium med nätverket "Gotländska Stockholmare", en grupp människor med stark anknytning till Gotland som oftast inte är skrivna här och därmed inte har Gotlandsrabatt på färjorna.
De är dock flitiga resenärer och är mycket upprörda över prisutvecklingen sedan det nya kritiserade prissystemet togs i bruk vid årsskiftet med prisökningar på 20-30 procent.

Om priströskeln att ta sig till Gotland är för hög gör en del familjer som en av seminariedeltagarna med pensionat i södra Frankrike beskrev, "Vi hade tänkt åka till Gotland men det blev för dyrt så vi åkte hit istället". Turistbranschen måste vara klar över att om man inte driver sina frågor om ökad tillgänglighet och lägre biljettpriser under turistsäsongen så kommer debatten att ledas av de som ser en konkurrents utmaning som ett hot mot vintertrafiken. Vilket är helt fel!

Gotlandsflygs mål med färjetrafik från Kappelshamn var att hjälpa till att få bort den rådande underkapaciteten under sommarsäsongen med priser under 900 kr för en "bilfemma". På grund av försäljningen av Kappelshamn lägger vi ned utredningen men hade vi fått fortsätta skulle vi ha efterlyst en bred sammanslutning av aktörer inom turistnäringen som skulle kunna samverka till en levande hamn med färjetrafik som enligt våra beräkningar hade lockat hit 70 000 fler besökare på årsbasis.
Det är väl en siffra som borde begeistra såväl kommunen som Anders Murat med flera representanter inom besöksnäringen?



Läs mer om