Den tilltÀnkta utbyggnaden av raffinaderiet Preem i Lysekil försvaras av Cristian Mattsson, klubbordförande för IF Metall i Lysekilsposten den sjÀtte juli.
Jag respekterar hans lojalitet med arbetskamraterna. Men nÀr klimatnödlÀgets vÀckarklocka stÄr pÄ fem minuter i tolv krÀvs en radikal kursÀndring av verksamheten om företaget skall ha nÄgon framtid.
En ny inriktning Ă€r ocksĂ„ pĂ„ gĂ„ng â produktion av miljöanpassat drivmedel. Processdelar kommer att byggas om under hösten.
Kanske Linda Werner ocksĂ„ har fĂ„tt gehör för sina visioner. Hon Ă€r chef pĂ„ avdelningen âNya Möjligheterâ pĂ„ Preem.
Med tallolja frÄn svenska skogar kan en dieselprodukt med 50 procent grön andel produceras och det Àr bara början hÀvdar Linda Werner.
Ăkningen av jordens medeltemperatur mĂ„ste hejdas. Enligt regeringsförklaringen i januari 2019 fĂ„r inte temperaturen öka mer Ă€n en och en halv grad.
Inrikes transporter stÄr för en tredjedel av utslÀppen av vÀxthusgaser, som driver pÄ temperaturhöjningen. Till 90 procent Àr det vÀgtrafiken som orsakar utslÀppen och enligt
Trafikverket behövs energieffektivare vÀgfordon, övergÄng till biodrivmedel och utbyggd kollektivtrafik.
Men detta rĂ€cker inte â det krĂ€vs en omfördelning av godstransporterna frĂ„n vĂ€g till jĂ€rnvĂ€g och sjöfart.
VÀgfordon Àr inte energieffektiva. Oavsett vilket brÀnsle som anvÀnds sÄ gÄr det Ät sexton gÄnger mer energi att rulla med gummihjul pÄ vÀg Àn med stÄlhjul pÄ skenor.
En stor del av brĂ€nslet gĂ„r alltsĂ„ Ă„t för att âmasseraâ bilens gummihjul mot asfalten.
SamhÀllsekonomiskt Àr lastbilstransporter dyrare Àn transporter pÄ jÀrnvÀg. SamhÀllets kostnader pÄ grund av olyckor, avgaser, buller och vibrationer har berÀknats av trafikexperten Per Corshammar.
Det Àr kostnader som alla fÄr betala via skattsedeln. RÀknat per mil varierar kostnaderna kraftigt mellan trafikslagen.
Lastbilen Àr dyrast; femtiofyra kronor, bilen fjorton kronor, flyget nio kronor och eldrivet tÄg tvÄ kronor per mil.
Om man pÄ Preem beaktar alla steg i produktionscykeln kan tillverkningen av miljöanpassat drivmedel bli mönstergill.
Den elektrifierade Lysekilsbanan finns redan och ett sÄ stort företag som Preem och IF Metall kan tillsammans krÀva att Trafikverket anlÀgger ett anslutande industrispÄr till företaget.
Satsningen pÄ miljöanpassat drivmedel Àr en viktig del i vÄr gemensamma strÀvan att lÀmna över en beboelig planet till kommande generationer.
Men kommer skogsrÄvaran pÄ en karavan med lÄngtradare, dÄ Àr Preems miljösatsning inte mer Àn en reklamslogan. Missa inte tÄget.