Lidl pressar ner priserna

Gotland2006-02-27 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till Jan Karlsson i GT 21 febr.
Det är vi medborgare - och inte politikerna - som ska bestämma i vilken butik vi vill och har råd att handla. Den som föredrar Ica handlar där. Den som gillar Willys köper där, etcetera. Den tanken delade nog kommunfullmäktige när policyn för lokalisering av handeln i Visby-området upphävdes den 20/2. Konkurrensverkets generaldirektör Claes Norgren menar att en framtida konkurrenspolitisk strategi bör omfatta förändrade attityder från kommunerna i tillämpningen av plan- och bygglagen.
Coop Sverige (Konsum) gick förra året med en förlust på hela 491 miljoner kronor. Förlusten har sitt ursprung i den starka konkurrensen från bland annat lågpriskedjorna Lidl och Netto. Att i denna situation både sänka kostnaderna med runt 750 miljoner och samtidigt bygga ut bland annat Coop Extra verkar ambitiöst. Är det realistiskt? Välskötta Coop Norge som förra året gjorde en vinst på 238 miljoner kronor, uppges ha hotat att gå ur det nordiska samarbetet. Anledningen lär vara att man ett antal gånger fått vara med och balansera svenska förluster.
Förra året uppger sig Ica ha sänkt priserna med en miljard kronor. Det visar effekten av hård priskonkurrens. Enligt Konkurrensverket finns det plats för ytterligare prissänkningar. För varje procentenhet lägre konsumentpriser vi får så sparar en vanlig barnfamilj runt 3 500 per år.
Lidl, som säljer mjölk med mera från Arla, fick acceptera att det står Arla på mjölkkartongerna. Och charkuterier uppges komma från Scan. Svenska Lantmännens vd har förklarat att dom gärna säljer till Lidl. Att Lidl även har tyska varor beror kanske på att de är så billiga?
Flertalet tyskar, dom är runt 83 miljoner, äter förmodligen tysk mat. Och det ser dom ut att må bra utav.
Läs mer om