Lidl jobbar vidare
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu finns Scans produkter på kötthyllorna hos Lidl. Vi skall sälja till alla som vill köpa från oss och följer prislistan och Lidl är en kund som alla andra säger koncernchefen på Swedish Meats.
Och Birgitta Johansson-Hedberg, vd för Lantmännen, säger att Lantmännen säljer till de kedjor som säljer till folket. Därför finns även Lantmännens varumärken hos Lidl. Arla har levererat matfetter och ost till Lidl ända sedan kedjan kom till Sverige.
Lågpriskriget har ritat om livsmedelskartan. Lidl, Netto och Willys har öppnat 108 nya lågprisbutiker på 17 månader här i landet.
Med effekten att priserna inom dagligvaruhandeln i Sverige gått ner både i mars och april. Man tror att Lidl kan komma att öppna runt 200 butiker. Av Icas och Coops kampanjer att döma är man pressad och sänker därför priserna på vissa delar av sortimentet. Men hur informerar man om vilka priser som höjs?
Vill man handla i en påkostad butik, med större sortiment, går man kanske till Ica. Vill man handla ekonomiskt går man till Willys, Lidl eller Netto. Konkurrens är ett måste för lägre priser.