Lärare måste diskutera Facebook

Foto: JESSICA GOW / SCANPIX

Gotland2010-10-13 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Att elever och lärare är vänner på Facebook, det vet vi nu. Enligt en rapport som Lärarnas Riksförbund presenterade nyligen har var tredje elev - 35 procent - en eller flera lärare som vän på en community, en mötesplats på internet.
Rapporten har väckt stor uppmärksamhet. Många verkar förvånade över hur vanligt det visat sig vara med online-kontakter mellan lärare och elever. På skolor, i medier och på bloggar diskuteras nu frågan: är det bra eller dåligt att elever och lärare är vänner på Facebook?

Lärarnas Riksförbund vill genom att lyfta frågan om sociala medier sätta ljuset på behovet av att lärare, elever och föräldrar diskuterar hur man förhåller sig till de sociala medierna. I takt med att en ny, ung lärargeneration kommer till skolan, och där de sociala medierna är ett naturligt forum för dem, är det viktigt att dessa mediers möjligheter diskuteras, men också risker och behov av begränsningar.
1 500 elever, föräldrar och lärare har fått svara på frågor om sociala medier, om elev- och lärarkontakter på communities som exempelvis Facebook. 87 procent av de tillfrågade eleverna har en profil på någon community. 57 procent av de tillfrågade lärarna har en profil. En större andel av gymnasielärarna (62 procent) än högstadielärarna (52 procent) har en profil.

En helt ny dimension i relationen mellan lärare och elever väcker viktiga frågor. Plötsligt kan lärare och elever följa varandra utanför skoltid. Lärare får veta vad elever snackar om sinsemellan. Eleverna har koll på vad läraren gör på helgen. Var går gränsen mellan det privata och det professionella?
Enligt vår rapport är eleverna mer positiva till att vara "vänner" med sina lärare i communities än vice versa. 73 procent av eleverna skulle acceptera en vänförfrågan från en lärare, 47 procent kan själva tänka sig att fråga och 18 procent har själva frågat. Flickorna är mer restriktiva än pojkar.

Lärarna är alltså mer tveksamma. 20 procent tror att de skulle acceptera en vänförfrågan från en elev, sju procent kan själva tänka sig att fråga och endast två procent har själva frågat en elev. Det främsta skälet - för både lärare och elever - till att inte vilja ha kontakt i communities är integriteten.
På en punkt är de elever, lärare och föräldrar som ingår i vår undersökning överens: hur elever uppför sig i sociala medier utanför skoltid inte är lärarnas ansvar. Istället betonar de föräldrarnas och elevernas eget ansvar. Denna uppfattning står i bjärt kontrast till den syn som ofta förs fram i den politiska debatten, att lärares ansvar sträcker sig långt utanför ramen av deras arbetstid.
Lärarnas Riksförbund har inga färdiga svar på exakt hur lärare ska förhålla sig till kontakter med elever på nätet. Däremot vill vi bidra till att det förs en diskussion om detta. Vår rapport Elever och lärare online är ett första steg i en sådan diskussion.
Sociala medier handlar inte bara om sociala kontakter. Här öppnar sig nya också arenor för undervisning - där elever och lärare kan mötas utanför skoltid. Undersökningen visar att elever, lärare och föräldrar är överens om att kontakt mellan elev och lärare via sociala medier främst ska stödja elevernas kunskapsinhämtning.
Även här väcks frågor. Hur ska till exempel lärare förhålla sig till elever som hör av sig via sociala medier utanför arbetstid med läxfrågor.
Lärarnas Riksförbund har ett förslag om att vissa kommuner inrättar så kallade kunskapsjourer. Där skulle gymnasielärare kunna arbeta med dessa frågor för att hjälpa elever med kunskapsfrågor efter skoltid.
Kommunerna har stora miljardöverskotten. Vårt förslag är att de använder delar av överskotten till ett "Lärarandelyft" där den här typen av kunskapsjourer kan vara en del. Just gymnasielärare är en grupp som riskerar att bli uppsagda när årskullarna sjunker.

Sociala erbjuder många möjligheter till att utveckla nya sätt att undervisa. Detta ska bejakas. Men de sociala medierna kan aldrig ersätta det personliga mötet mellan lärare och elev. Ju mer arbete som förläggs till internet, desto viktigare blir också mötet med läraren.
Ett är dock helt klart. Sveriges lärarkår och elever måste finna sätt att hantera de sociala medierna och acceptera att det finns helt nya möjligheter att tillgodose elevernas kunskapsbehov.
Läs mer om