Kortsiktigt och märkligt resonemang
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Du har i en insändare den 28 november framfört din traditionella kritik mot Lärarnas Riksförbunds strävan att hävda sina medlemmars rättigheter.
Den här gången ogillar du tydligen att lärarförbunden anser att öns lärare liksom Bo Dahllöf bör ha en marknadsmässig lön som är jämförbar med fastlandslärarnas.
Väldigt få av de duktigaste eleverna som lämnar gymnasiet vill i dag bli lärare. LR har gjort en undersökning bland de studenter som utbildar sig till ingenjörer, ekonomer, jurister och liknande yrken. Man har frågat om de haft tankar på att bli lärare.
Resultatet visade att 40 procent av dessa studenter skulle ha kunnat tänka sig att bli lärare men att man valt bort det alternativet för att lönenivån och arbetsförhållandena i övrigt verkade för dåliga. I år fyllde lärarhögskolorna knappt sina platser med sökande. Det är alltså ingen konkurrens om att bli lärare. "Kommer jag inte in på andra utbildningar kan jag ju alltid bli lärare!" är inget ovanligt uttalande från en student..
Nu ska det bli ändring på detta enligt det nya förslaget till lärarutbildning. Lärarutbildningens kvalitet ska höjas och diverse åtgärder ska vidtas för att öka attraktiviteten för läraryrket.
Vad man emellertid inte tar upp fullt ut i utredningsförslaget är var ansvaret för detta ska ligga.
Innehållet i Wera Svenssons artikel är ett lysandet exempel på hur landets kommunpolitiker har resonerat sedan kommunerna tog över ansvaret för kvaliteten i det svenska skolan i början av 90-talet.
Genom att långsiktigt prioritera ner lärarnas arbetsförhållanden och löner i de kommunala budgetarna har man skapat en situation där både kunskapsnivån hos landets elever i förhållande till andra länders elever och lärarnas arbetsförhållanden försämrats.
På Gotland har kommunens personalavdelning påskyndat denna process genom att använda ett arbetsvärderingsinstrument (BAS) som relativt sett syftar till att nedvärdera de befattningar i kommunen som kräver mycket utbildning. Läraryrket är givetvis ett sådant.
Det nya lärarutbildningsförslaget med bland annat inträdesprov till lärarhögskolan kommer att göra det svårare att bli lärare. En förutsättning för att göra det mer attraktivt att bli lärare måste vara att nivån på lärarnas löner hamnar betydligt högre än i dag. Sveriges kommuner har visat att man är totalt ointresserad av en sådan process och förmodligen inte heller har ekonomi till det.
Slutsatsen måste bli att staten får ett betydligt ökat ansvar för lärarnas situation och för att öka kvaliteten i det svenska skolväsendet. Sveriges kommuner borde inse sitt misslyckande under de cirka 20 år man haft ansvaret för skolan och med glädje stödja en sådan process. Det handlar om att värna en god kvalitet för Gotlands barn och ungdomar. Här verkar faktiskt både Wera Svensson och jag vara överens.
Men medan LR vill åstadkomma detta genom att mer välutbildade och skickligare lärare får uppdraget, tror Wera Svensson att man åstadkommer det genom att ytterligare försämra lärarnas lön och arbetssituation. Ett kortsiktigt och något märkligt resonemang!
Visby den
4 december 2008