Kommunikationsminister Bruzelius

Gotland2019-08-28 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Destination Gotland är ett privat bolag som via en förvillande företagsstruktur ägs av familjen Nilsson på Strandvägen i Stockholm. GA har tidigare beskrivit hur Destination Gotlands företagsstruktur och ägande ser ut, men det hände ingenting efter denna granskning. Konstigt!

Förleds inte att tro att de miljarder som pumpas in i Destination Gotland är något som går till Gotland och gotlänningarna. Destination Gotland inte är ett statligt bolag utan ett privat bolag som arbetar för bästa möjliga avkastning, och som fått otroliga friheter att stoppa skattepengar och avgifter i egen privat verksamhet och i egna privata fickor. Det är otroligt viktigt att alla vet denna bakgrund när man läser vad och hur Christer Bruzelius och DG uttrycker sig - som om de vore en del av en statlig verksamhet.

DG har fått och får miljardbelopp av svenska staten för att driva färjeverksamheten till Gotland. De sätter sina egna priser på frakter, biljetter, mat och annat och som ni nu ser har de möjlighet att höja priser efter eget huvud med omedelbar verkan. De har fått ensamrätt på färjetrafiken till Gotland i 10 år. Den oerhört märkliga och klantiga situationen som svenska statens representanter försatt oss gotlänningar och besökande i, är det något vi bara ska acceptera? Är det någon som reagerar?

Ja, för ett par år sedan försökte Gotlandsbåten AB starta upp och ge gotlänningar, turistande svenskar och folk från andra länder möjlighet att komma till Gotland med ett alternativt färjebolag. Det fungerade riktigt bra, så snart Destination Gotlands protester och krokben för Gotlandsbåten AB, genom taskspel med tillgång till hamnar med mera retts ut. Gotlandsbåten konkurrerades tyvärr ut av DG på flera olika sätt, där DG använde sin maktposition, använde sig av det klantigt skrivna avtalet för färjetrafiken och skattebetalarnas pengar som pumpas in i bolaget.

Låt er inte luras av någon som säger att det ”bara finns plats för en färjeoperatör”! Idag vet vi att färjetrafiken är en lukrativ affär som flera vill åt. Om det finns konkurrens blir priserna de rätta och varje skattekrona respektive färjebiljett för oss resenärer får rätt pris.

Det finns ingen anledning alls att idka konkurrensbegränsning, inte heller någon skum form av offentlig upphandling när det finns konkurrerande bolag på marknaden. Det är konkurrens som är skillnaden mellan en sund marknad och en socialistdiktatur! Nä, låt regeringen riva upp avtalen och se till att färjetrafiken blir tillgänglig att driva för vilket bolag som helst på lika villkor, alternativt att man driver färjetrafiken i statlig regi. Allt annat är korruption!

Läs mer om