Kommun med obefintlig kommunikation

Gotland2009-03-28 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Hej, jag Einar Steen heter och driver Steen Teknikproduktion AB. Det är ett teknikföretag som levererar i första hand ljud, ljus och bild samt scener till i stort sett hela Sverige.
Vår största marknad ligger på fastlandet och företagsevent. Vi levererar även en hel del på Gotland. För att nämna några: Wisby Strand, Kallbadhuset, Gutekällaren, Warfsholm, Politikerveckan med mera. Sen gör vi en del festivaler bland annat i Oskarshamn. Där levererar vi förutom tekniken även artisterna i år. Det är ett roligt uppdrag och samtidigt hedersamt att kunna stå för helheten.
Efter en förfråga från Oskarshamns kommun skickade vi in offerter och fick svar efter tolv timmar: Visst, kör på bara. Snabba svar inger ett förtroende och kontraktet skrevs under: KLART. Nu är det bara genomförandet kvar, det ser jag som en ganska behaglig uppgift med tanke på att uppdragsgivaren hela tiden frågar om vad de kan hjälpa till att leverera. Som staket, toaletter, personal, transporter med mera. Fantastiskt!
Nu till Gotland, kommunen vill få fart på vecka 28.
Bra att viljan finns.
De tar då kontakt med en entreprenör som kan branschen. Denna tar i sin tur kontakt med mig och vi kommer fram till ett förslag som ser bra ut och lämnar in detta.

Vi vill ha skisser på området som vi tänkt, hamnområdet vid silon. Kommunen förespråkar ju snabba beslut och vi behöver framförhållning för att kunna boka in artist och ett annat rikstäckande event. Vi har fortfarande inte fått skissen och beslutet från kommunen kom aldrig så vi drog oss ur på grund av tiden som rann iväg. Man ger ju upp.
Det finns en företagslots på kommunen, hans uppgift är att lotsa företag till rätt person vid förfrågningar om platser, kontakter, lokaler med mera. Det kan han ju hålla på med men det verkar vara ett tröstlöst arbete när den han rekommenderar, inte svarar utan vill att man skall lämna meddelande.

Dessa personer ringer inte tillbaka!
Dessa personer kan inte heller ta egna beslut utan måste "kolla uppåt först".
Det ger inget förtroende!
Det skulle vara intressant att få reda på hur kommundirektören ser på detta. Han är ju ytterst ansvarig så att kommunen fungerar på ett bra sätt.
Jag är ganska trött på att hela tiden mötas eller läsa om ett genuint motstånd när beslut skall tas. Jag vet att vi är ganska många som är det. Det är väldigt komplicerat när kontakter skall tas och beslutsgången är fantastiskt långsam. Kom inte och säg att det är så i andra kommuner utan se istället till att ändra på det och var först med nya beslutgångar. Våga sticka ut, på det sättet vinner man förtroende.

Vi jobbar på fastlandet som sagt större delen av året och när vi är ute så presenterar vi oss och lägger vi till "från Gotland" som en inkörsport i konversationen. Det är en fantastisk öppenhet vi möts av när vi nämner Gotland. I stort sett alla har en anknytning till ön. Fantastiskt.
MEN.
Man får nästan alltid kommentaren att "nu är det länge sen vi var där". När man frågar varför så är svaret allt för ofta "det har blivit så dyrt att ta sig dit".
Nu talar jag för mig själv. Jag är i branschen för att tjäna pengar. Visst. Men om jag gör det här eller på fastlandet spelar ingen roll alls. Men om jag flyttar tar jag med mig ett antal personer från ön. Jag tar även med mig pengar som automatiskt skulle hamna i kommunen.
Ska det vara så att man går i dom tankarna? Jag tycker inte det!
Gör Gotland till en plats där vi kan verka och bo tillsammans utan Jantelag och en inkompetent kommun som inte tänker på framtiden. Vi måste bli bättre på att ta hand om gäster som jag ser det. Vi kan inte mota bort dem innan de ens har satt sig på färjan eller flyget.
Läs mer om