Kappelshamn - problem eller möjlighet för tillväxt?

Tunga orosmoln över Kappelshamn.Arkivfoto: Simon Paulin

Tunga orosmoln över Kappelshamn.Arkivfoto: Simon Paulin

Foto: Simon Paulin

Gotland2009-10-27 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ska man tolka reaktionerna på min tidigare artikel blir det allt tydligare att somliga politiker ser Kappelshamn som bara ett problem som kostar pengar liksom hamnarna i Fårösund, Burgsvik, Vändburg och på sikt även Ronehamn och Herrvik beroende på hur det blir med fisket i framtiden.
Ny kryssningskaj i Visby ser de som en möjlighet och Slite och Klinte har skonats från den dystra framtidssyn som verkar råda hos en del. Det var därför glädjande att läsa GT i lördags den 24 oktober 2009. Där ser både ledarskribenten Håkan Ericsson och oppositionsledaren Björn Jansson möjligheterna i Kappelshamnsbornas vision . Hoppas alliansen kommer med ett lika positivt besked, det är Kappelshamnsborna värda. De vet att kostnader/intäkter måste balanseras.

Varje hamn har unika förutsättningar och i Burgsvik har tydligen en förening tagit på sig ansvaret.Vi som ser Kappelshamn som en möjlighet och en värdefull resurs på sikt förvånas över att politikerna inte har presenterat en vision baserad på de möjligheter som finns att bidra till tillväxt och befolkningsökning genom satsning på Kappelshamn i stället för att sälja.
För övrigt borde väl vi skattebetalare som betalt hamnarna tillfrågas innan man säljer hamnen för reapris? Fyrhuset på Hallshuk såldes för 5,7 miljoner nyligen. För tio år sedan kunde ingen ana att en tomt på Furilden skulle kosta ett par miljoner.

Hur mycket Kappelshamn kan bli värd om tio år är svårt att säga men om man från politikerna bara ser den som ett problem som kostar pengar och inte som en möjlighet att få ett billigare och miljövänligare resande, ja då förstår man prissättningen.

Ingen vill ha försämringar för den trafik vi har för närvarande. Vi vill ha vägpriser till två fastlandshamnar med nuvarande standard och restider.
Många vill ha förbättringar speciellt när det gäller priset för "vinterfastlänningar" och fastlandsboende pendlare som tycker att resan blir för dyr.
Gotlandsflygs förslag om Kappelshamn har som mål att dessa ska kunna resa billigare och att det blir fler besökare som kommer till ön.

Det finns en rädsla för att den reguljära trafiken skulle drabbas av högre biljettpriser om man tillåter lågpristrafik på Kappelshamn . Att det skulle innebära att staten behöver skjuta till mer pengar. Ja, det är väl vad vägprisgruppen sagt tidigare. För att få vägpris på den reguljära trafiken måste staten satsa. Det måste man även göra på järnvägar, tunnlar och motorvägar på fastlandet. Varför satsar staten inte på "järnvägen" till Gotland? Varför ska en del av skattepengarna som går till infrastruktur inte hamna på Gotland så vi får "vägpriser"?

Att det sedan sommartid erbjuds en annan möjlighet med en billigare, långsammare och miljövänligare resa till Kappelshamn som dessutom avlastar trycket på Visby, det borde välkomnas av staten. Det motsvaras i Norrland av att sommarvägarna till Norge öppnas efter vintern. De resande får ett alternativ och det ger ett mervärde för näringslivet.
Rikstrafiken annonserar i dagens tidning efter synpunkter på framtida trafik. Vilka synpunkter ger kommunen? Det är bråttom nu eftersom arbetet med upphandlingen startar 2010.

När nu Rikstrafiken åter ska handla upp trafiken efter 2015 vilket inleds med att man i början på 2010 ska "spika" vilken sorts fartyg som anbuden ska baseras på, så får vi hoppas att trafik på Kappelshamn studeras liksom trafik på Slite från baltiska länderna.
Vad får det för konsekvenser för den reguljära trafiken?

Trafik på Slite är en möjlighet och välkomnas av de flesta. Vi hoppas det slår väl ut.
Varför ser inte politikerna Kappelshamn som en möjlighet för tillväxt i stället för en kostnad?
Vilket ger mest till Gotland? Hur påverkas tillväxten av kryssningskaj i Visby och/eller lågpristrafik på Kappelshamn?
Kanske ska man genomföra båda projekten men kanske starta med Kappelshamn?
Har detta studerats av någon och hur ser i så fall resultatet ut?
Läs mer om