Gotlandstrafiken = småpengar för staten
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
När det gäller utgiften för gotlandstrafiken i statsbudgeten så har jag i några inlägg kallat den utgiften för småpengar, tänkte förtydliga mig varför jag använder det språkbruket.
I dessa dagar pågår på Gotland mängder av olika initiativ och aktioner i protest mot statens förslag att höja färjepriserna med 30 procent. Det fattas drygt 100 miljoner för 2006. 100 miljoner är småpengar för vår gemensamma förening "staten". Omräknat per skattebetalare handlar det om 17 kronor eller 1 krona 42 öre/ månad.
Alltså, om vi beslutar oss för att lägga 1 krona 42 öre per skattebetalare/ månad så kan nuvarande färjepriser bibehållas. Jag är övertygad om att så gott som alla gotlänningar även tycker att dagens färjeprisnivå är alldeles för hög. Om vi skattebetalare lägger ytterligare 1 krona per månad så räcker de pengarna till rejäla färjeprissänkningar . Alltså om vi medlemmar i föreningen "staten" lägger 2 kronor 50 öre per månad (småpengar för oss alla) så räcker det för att sänka färjepriserna rejält. Är övertygad om att en stor majoritet av medlemmarna i staten Sverige är beredda att lägga dessa 2 kronor 50 öre per månad för att även vägen mellan Gotland och fastlandet skall få liknande villkor som övriga riksvägar.
Slutsatsen av detta resonemang är att vi här på Gotland , beslutsfattare, politiska företrädare, näringslivsföreträdare, ledarskribenter med flera inte faller in i resonemanget om att gotlandstrfaiken är så väldigt dyr. Ett sista exempel. Staffan Widlert från Rikstrafiken säger bekymrat att trafiken kostar hela 355 miljoner år 2006. Omräknat per skattebetalare blir det 59 kronor eller knappt 5kronor/månad. "Småpengar" var ordet.
Snart ska Jan Lundgren träffa infrastrukturminister Ulrika Messing. Använd gärna ovanstående exempel om hon börjar prata om att gotlandstrafiken är alldeles för dyr.
Nu är det dags att påverka regering och riksdag så att priserna inom gotlandstrafiken kan sänkas.