Swedavias koncernchef bemöter regionernas debattartikel om höjda avgifter på Bromma genom att agera arrogant och respektlöst mot mindre orter och dess företrädare.
Faktum kvarstår, mindre plan av modell turbopropp fick höjda avgifter på Bromma, stora flygplan fick det inte. Swedavia har därmed försämrat möjligheterna att konkurrera med delstatliga SAS och Norwegian som trafikerar Gotland på somrarna.
Avgiftshöjningen drabbar ensidigt de minsta flygplanen med den mest miljövänliga driften från mindre orter i Sverige.
På Swedavias hemsida om avgifterna (http://swedavia.se/sv/Swedavia/Bransch/Swedavias-avgifter/) vilseleds allmänheten med formuleringar om att avgifterna ska vara icke-diskriminerande, trots att denna höjning bara drabbar mindre miljövänliga propellerplan.
Det står också att TNC-avgiften (terminal navigation charge) är lika på alla flygplatser, vilket är ren lögn. I verkligheten är den 40 kronor i Visby och 386 kronor på Bromma för Saab 340.
Det hela var ett felaktigt beslut, som den nya koncernchefen nu försvarar utan anledning.
Swedavia påstår att flygbolagen själva var delaktiga i beslutet. Flygbolagen anser tvärtom att de aldrig har fått gehör för de synpunkter man lämnat vid det samrådsmöte Swedavia kallat till.
Swedavia hävdar att de sänkt avgifterna de senaste sju åren vilket är helt i enlighet med deras direktiv. Om intäkterna ökar genom fler resenärer ska priset per resenär sänkas.
Höjningen för små plan var inte nödvändiga för Swedavias ekonomi, men den möjliggjorde prissänkningar för stora plan.
Torborg hävdar felaktigt att priset inte kan skilja för mycket mellan Stockholmsflygplatserna. Tvärtom har Arlanda och Bromma två helt olika funktioner. Arlanda är Sveriges internationella port till omvärlden såväl som till många inrikesdestinationer.
Arlanda är en "flyga-vidare-flygplats". Arlanda har nästan tio gånger fler passagerare än Bromma, som till mer än hälften trafikeras av mindre propellerplan från mindre regioner i Sverige. Bromma är mer en "slutdestinations-flygplats".
Det bör också nämnas att Swedavias "stimulerande" miljöavgiftsdifferentiering är så liten att den knappast kan kallas seriös.
Och när man nu höjer avgifterna för små miljövänligare propellerplan blir den direkt oseriös!
Den nya koncernchefen tar i sitt svar åt sig äran av den tidigare ledningsgruppens goda arbete med sänkta kostnader.
Men det första officiella uttalandet som vi nu får av den nya ledningen är att 10 kronor inte kan spela så stor roll.
Förr var man av en annan åsikt, som även speglar vår och regionernas bild av de negativa effekter en kostnadsökning skapar. Som ett resultat av det beslut vi kraftfullt motsatte oss 2009, kommer vi nu att lägga på en orättviseavgift på alla biljetter för att tydliggöra situationen för våra kunder.
Den avgiften kommer kunderna drabbas av fram till den dag då Swedavia ändrar sin prissättning och orättvisan upphör.