Gotland är bra på att marknadsföra Gotland
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Denna marknadsföring ska främst riktas mot de målgrupper som är viktigast för öns framtid, skriver Ekeroth. Vilka de målgrupperna är har dock Gotlands gille inte haft möjlighet att analysera.
Det gläder oss att Gotlands Gille delar den syn på marknadsföring och samverkan som Gotlands Turistförening, GTF, arbetat utifrån sedan många år tillbaka. Ett av GTF:s uppdrag är att samordna marknadsföringen av resmålet Gotland, just för att förmedla en sammanhållen bild av vår ö, en bild som är hela Gotland. För det som är bra för Gotland är också bra för det enskilda hotellet, bensinmacken eller livsmedelsaffären.
Den mer djupgående analys av de viktigaste målgrupperna som Gotlands gille efterlyser, finns redan. Åtminstone inom besöksnäringen. GTF är ständigt i färd med att följa upp och utvärdera det som ligger bakom oss och samtidigt försöka möta det vi har framför oss. Analysen av målgrupperna baserar sig bland annat på gästenkäter, marknadsundersökningar och omvärldsanalyser. Men också på Visit Swedens, före detta Turistrådets, definitioner av den globala resenären. På Turistdagen 2006 - den gotländska besöksnäringens årliga branschdag - presenterade GTF målgrupper och "marknadstänk" närmare.
Gotlands Turistförening ägnar också stor kraft åt att lära av andra organisationer inom besöksnäringen i Sverige och utomlands. De senaste åren har GTF bland annat studerat Åland, Bornholm, Siljan och senast Estland på plats. Varje resa samlade närmare 100 deltagare som kom hem med kunskap och idéer till den egna verksamheten. Påsken 2006 besökte GTF tillsammans med en grupp gotländska företag och organisationer Åre, för att studera hur en tidigare ren vinterdestination nu arbetar med helårsturism och varumärkestänk. Gotländska möbler, bostadsprojekt och turistprodukter från 17 företag visades också för Årepubliken på en minimässa.
Åre och Gotland anses vara Sveriges två starkaste destinationsvarumärken, utanför storstäderna Och när Vision 2025 är färdigt har vi alla förutsättningar att bli det absolut starkaste. Inte minst genom en samlad marknadsföring av ett enhetligt varumärke.
Vi kan självklart bli bättre, men vi tycker att Gotland redan idag är ganska bra på att marknadsföra Gotland.PS. Just nu är Gotland nominerat till Barnens Turistpris 2007 i två kategorier, bästa turistbyrå och bästa destination/land. I fjol fick vi just den utmärkelsen för bästa destination/land.