En lÀrare har lagt upp en noga genomtÀnkt plan för en lektion som han nu ska genomföra. Han gÄr till klassen och börjar. Efter cirka tio minuter avbryts han av en elev som stÀller en frÄga som kanske hör till lektionens Àmne, kanske berör nÄgot helt annat. Vad bör lÀraren göra?
Han bör omedelbart ta upp elevens frÄga till diskussion och försöka besvara den efter bÀsta förmÄga!
PÄ det sÀttet fÄngar han upp elevernas uppmÀrksamhet just nÀr den Àr som mest aktiv, detta kommer hela hans fortsatta undervisning till godo, lÄt vara att lÀrarens vÀl upplagda plan gick i papperskorgen. En dialog startas mellan lÀraren och klassen, och dÀrigenom uppstÄr den mest fruktbara atmosfÀren för kunskapsinhÀmtning, dÀr eleverna lÀr sig bÄde av lÀraren och av sina kamrater.
I debatten om den svenska skolan saknar man synpunkter pÄ hur elever inhÀmtar kunskap, speciellt i tvÄ fall.
För det första inhÀmtar mÀnniskor effektivast ny kunskap genom en annan individ som Àr bÀrare av kunskapen.
Detta Ă€r uppenbart om man lyssnar pĂ„ mĂ€nniskor som berĂ€ttar om vad de lĂ€rde sig i skolan â det handlar nĂ€stan alltid om kunskap som en lĂ€rare har förmedlat â och det bekrĂ€ftas av populationsgenetikern Luigi Cavalli-Sforzas stora undersökning av den genetiska slĂ€ktskapen mellan Europas folkstammar, vari han drar slutsatsen, att nya metoder inom exempelvis jordbruket överfördes genom individer som migrerade frĂ„n en folkstam till en annan.
För det andra Àr den tid man kan kvarhÄlla uppmÀrksamheten pÄ ett visst Àmne begrÀnsad. Den norske vÀrldsmÀstaren i schack, Magnus Carlsen, har sagt att han inte kan behÄlla uppmÀrksamheten pÄ schackbrÀdet lÀngre Àn en kvart, sedan vill tankarna flyga Ät annat hÄll för att sÄ smÄningom ÄtervÀnda till schackbrÀdet. En uppskattning Àr, att en normal elev förmÄr behÄlla uppmÀrksamheten pÄ lektionens Àmne i Ätta minuter.
BĂ„de lĂ€rare och elever Ă€r mĂ€nskliga individer med sĂ€rprĂ€glade egenskaper, och i undervisningen mĂ„ste lĂ€raren alltid ta vara pĂ„ den föreliggande situationens unika möjligheter. Första mötet med en klass kan vara avgörande för den fortsatta undervisningen. Detta kan inte fĂ„ngas in i ett pedagogiskt system, men det krĂ€ver av lĂ€raren kunskap i sitt Ă€mne, och utvilad vigör nĂ€r hon eller han gĂ„r till sin lektion. John Hattie har vidare framhĂ„llit vikten av lĂ€rarens efterarbete efter dagens lektioner vilket mĂ„ste ske pĂ„ lĂ€rarens egna villkor: âVarför lyckades jag hĂ€r, varför misslyckades jag dĂ€r?â