Frustrerande med dubbla budskap

Gotland2005-09-29 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Den politiska ledningens representanter framhåller i en lång artikel i GT sina insatser under de senaste åren.
Det kan dock tyckas märkligt att ingenting nämns om insatserna inom det gotländska skolväsendet trots att två av artikelns upphovsmän arbetar med skolfrågor nämligen Brittis Benzel som är ordförande i Barn- och Utbildningsnämnden och Hans-Åke Norrby som är rektor.
Vi som arbetar i skolans värld förstår emellertid detta. Det är inget att skryta med att man under flera år inte genomfört sina åtaganden när det gäller att följa ingångna kollektivavtal. Vi menar då skolutvecklingsavtalet på både nationell och kommunal nivå. Dessa avtal som skulle säkerställa en god arbetsmiljö för lärarna, leda till ökad måluppfyllelse och stärkt kvalitet för eleverna har trots LR:s påpekande vid flera tillfällen, inte efterlevts av arbetsgivaren. Ansvaret för detta finns givetvis på alla nivåer i verksamheten men kommunledningen har haft huvudansvaret i egenskap av förhandlingspart och undertecknare av avtalet.
Vidare så har löften om löneökningar, i Jan Lundgrens politiska verklighet omvandlats till "icke uppnådda målsättningar". Gotländska lärarkårens löneökningar under avtalsperioden blev därför sämre än genomsnittet för alla lärare i Sverige trots löften från ledningen om att så ej skulle ske.
Kommunledningen har också provocerat lärarkåren genom att plötsligt säga upp det lokala skolutvecklingsavtalet. Detta skedde tvärtemot Kommunförbundets och lärarförbundens gemensamma rekommendation att parterna lokalt skulle se över och revidera de avtal som fanns.
Man skulle möjligen kunna se uppsägningen som ett ansvarstagande från kommunens sida för att inte vilja ha ett avtal vars innehåll man misslyckats med att leva upp till. Men det borde finnas mer förtroendeskapande sätt att ta till i så fall.
Men det finns också positiva inslag i kommunens agerande inom skolans värld. Så har tex den nuvarande ledningen fullföljt den förra politiska ledningens ansökan om deltagande i projektet Attraktiv Skola. Gotland har i detta projekt under några år varit en av de mest framgångsrika kommunerna av det trettiotal som deltagit. Projektets bakgrund är en befarad lärarbrist inom de närmaste åren i landet och syftet har varit att testa olika sätt för att göra skolan till en attraktiv arbetsplats för lärarna och därmed locka våra ungdomar att välja läraryrket. Framgången för Gotland har uppnåtts mycket tack vare ett stort engagemang och gott samarbete mellan de inblandade parterna men också på grund av en icke oväsentlig ekonomisk satsning från kommunen under projektet.
Det känns frustrerande för oss lärare att som ovan beskrivits nås av dubbla budskap.
Att kommunen satsar resurser på ett projekt som går ut på att göra skolan till en attraktiv arbetsplats, samtidigt som man i den dagliga verksamheten agerat på ett sätt mot lärarna som vi upplever som ansvarslöst och provocerande, är märkligt. Det måste bli ett helt annorlunda förhållningssätt från Gotlands kommuns sida gentemot lärarkåren, i varje fall om man funderar på att vilja förverkliga målsättningen att Gotlands kommun ska vara en attraktiv arbetsgivare.
Läs mer om