Förslag för sjöfarten kommer i oktober
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Peter Skoglund (S) tar till brösttoner när han skriver om vad regeringen tänker göra för sjöfarten i fredagens tidning. Givetvis stämmer inte de kontroversiella påståenden som han för fram.
Villkoren för svensk sjöfart är mycket viktig för ett handelsberoende land som Sverige. Ungefär 90 procent av vår export och import transporteras till sjöss. Med svenska rederier och fartyg under svensk flagg förbättras möjligheten för svensk industri att få till stånd smarta och effektiva logistiklösningar som är ett måste för att Sverige även framöver ska kunna vara en konkurrenskraftig nation. Tack vare regeringens näringspolitik är nu Sverige världens andra mest konkurrenskraftiga land, men vi måste hela tiden arbeta hårt för att se till att jobben och företagen kan stanna i Sverige.
Samtidigt vet vi att de svenskflaggade fartygen minskar oroväckande snabbt.
Om vi vill behålla svensk sjöfartsnäring med alla de jobb som finns i sjöfartsklustret, är det oerhört viktigt att vi funderar på hur vi kan stärka konkurrenskraften även för sjöfarten, och därför har regeringen gett den förra socialdemokratiska statssekreteraren Jonas Bjelfvenstam i uppdrag att titta på vad som kan göras för att förbättra för sjöfarten. Ett av de förslag som Bjelfvenstam ska undersöka är vilka för- och nackdelar ett internationellt register för sjöfarten, likt det danska och norska registerna, kan ha. Bjelfvenstam kommer att presentera sina förslag i oktober och först då kommer vi få reda på vad han föreslår, utifrån det kan sedan en diskussion föras.
Det också viktigt att på peka att denna utredning omfattar handelssjöfarten, godstransporterna alltså inte färjetrafiken. Utredarens uppdrag är att komma med förslag för att stärka konkurrenskraften för fartyg under svensk flagg.