Elevuppfostran till ett kritiskt tÀnkande

synsÀtt. Kritiskt tÀnkande kommer inte automatiskt med inhÀmtande av kunskap. Kunskaperna mÄste utmanas och krÀver samspel med lÀraren.?

synsÀtt. Kritiskt tÀnkande kommer inte automatiskt med inhÀmtande av kunskap. Kunskaperna mÄste utmanas och krÀver samspel med lÀraren.?

Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Gotland2016-09-09 14:46
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det har talats mycket om att utveckla elevernas kritiska tÀnkande, utan att man gjort klart för sig hur det ska gÄ till.

Man tycks tro, att kritiskt tĂ€nkande uppstĂ„r som en mekanisk följd av elevens arbete med egna uppgifter. Är det sĂ„?

Kritiskt tÀnkande bestÄr i att man jÀmför och prövar varje nytt pÄstÄende mot det man redan vet och omvÀnt det man tror sig veta mot det nya pÄstÄendet.

Kritiskt tÀnkande Àr icke nÄgot som uppstÄr mekaniskt nÀr man sysslar med egna, sjÀlvvalda uppgifter, och det Àr heller icke nÄgot som uppstÄr mekaniskt vid kunskapsinhÀmtandet.

Kritiskt tÀnkande Àr nÄgot som kan utvecklas i samspel med kunskapshÀmtandet, men det Àr inte sjÀlvklart att detta alltid sker.

DĂ€rtill fordras nĂ„got mer. ”Les savants ne sont pas curieux” (”De lĂ€rda Ă€r inte nyfikna”) skrev Anatole France i Le Lys rouge (Den röda liljan).

Insikten om dessa sammanhang ger en annan bild Ă€n den gĂ€ngse. Min fars mantra ”I go my own way” liksom min kunnige kristendomslĂ€rares, Henning Wijkmarks, frisprĂ„kighet bidrog till mitt eget kritiska tĂ€nkande.

Uppfostran till kritiskt tÀnkande sker bÀst i samband med kunskapsinhÀmtning under lÀrares ledning.

Den bild av modern undervisning som ofta ses i tv, dÀr eleverna plitar med sina egna uppgifter medan lÀraren gÄr omkring för att ge varje elev sina tvÄ minuters lektionstid, Àr egentligen ett förskrÀckligt exempel pÄ ineffektivitet.

Borde inte de andra eleverna höra vad lÀraren sÀger till en av dem? Vad gör eleverna medan de vÀntar pÄ att fÄ en anvisning av lÀraren?

Bör varje elev ges lika mycket av lÀrarens tid under en lektion?

Jag minns en gÄng nÀr jag hade en svÄrt missbildad pojke i matematik.

En dag vĂ€nde han sig till mig: ”Du, magistern. Jag förstĂ„r inte det hĂ€r. Vill du vara snĂ€ll och förklara det för mig”.

Jag stĂ€llde mig framför honom och förklarade. Det tog ungefĂ€r fem minuter, och sĂ„ sa pojken: ”Ja, nu förstĂ„r jag. Tack sĂ„ mycket, magistern.”

Jag sÄg ut över klassen, denna livliga, litet ostyriga sjunde klass i enhetsskolan hade suttit knÀpp tyst under de fem minuter som jag helt hade Àgnat denne pojke.

Jag sÀnde en beundrande tanke till den lÀrare som förut hade haft klassen och skapat en sÄdan anda, och jag kÀnner mig sÀker pÄ att eleverna lÀrde sig mer under dessa fem minuter Àn under lektionens övriga 35.

I klassundervisning med dialog mellan lÀraren och eleverna kan varje elev kÀnna sig delaktig, och denna form Àr troligen en av de effektivaste för undervisning, och den gör uppfostran till kritiskt tÀnkande möjlig.

LĂ€s mer om