Elbilssatsa på Gotland!

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Gotland2011-08-05 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Juni-juli besökte Elbilsrekordet över 40 kommuner och granskade drygt 100 kommuner till, med Gotland som sista anhalt. När vi skulle utse fem finalister till Elbilsbästa kommun fanns Gotland inte med bland de tänkbara, trots goda förutsättningar. Ska det bli ändring till 2012 är det bråttom att börja agera för avgasfri bilism.

Det är viktigt att kommunen tidigt skaffat en elbilsflotta själv, dessutom av en rad olika märken. Det får igång marknaden lokalt, gör att man ser elbilar i stadsmiljön och ger om tre-fyra år bra begagnade elbilar på marknaden. Här har Gotland mycket att lära av till exempel Helsingborg, som verkligen banat väg för elbilarna lokalt.

Allt fler kommuner hyr ut sina bilar kvällar och helger, för att få en liten intäkt när bilarna annars skulle ha stått still, och samtidigt minska det totala bilbehovet eftersom många behöver bil just kvällar och helger. Gotland kan bli först att på detta sätt ge allmänheten möjlighet att testköra elbil.

Vindkraften byggs ut snabbt på Gotland, med Sveriges näst högsta andel vindel per capita, och kommunen har ambitioner att ha helt utsläppsfri el utan att vara beroende av fastlandsel. I kombination med de relativt korta avstånden på ön, ger det unikt goda förutsättningar för en storskalig, utsläppsfri elbilsomställning.

En elbils räckvidd begränsas framför allt av laddtiden - kan man ladda den nästan lika snabbt som en fossilbil kan tankas, är räckvidden också jämförbar. Därför är det mycket ledsamt att det i nuläget bara finns två snabbladdningsstationer för elbilar i hela Sverige, i Östersund och på Arlanda. Gotland bör skyndsamt få till en snabbladdning, helst redan i höst eller våren 2012. Om det kan ske i anslutning till racerbanan Gotland Ring, som redan är omringad av vindkraftverk, så kan Gotland dessutom bli ett självklart centrum för avgasfri motorsport.

Regeringens "supermiljöbilspremie" införs först 2012 och gäller bara privatpersoner, trots att den tidiga marknaden för elbilar finns hos kommuner, miljöengagerade företag och energibolag. Därför vore det mycket intressant om Gotland kunde följa Östersunds exempel och införa en egen elbilspremie, för alla. På samma sätt bör Gotland ge förhöjd ersättning till taxibolag som kör med elfordon.

I debatten ställs ibland eldrift mot andra förnybara drivmedel, som etanol och biogas.

Särskilt på Gotland, som på ett imponerande sätt satsat på lokal biogasproduktion, är det viktigt att istället se dem som kompletterande. Alla vettiga förnybara drivmedel är nödvändiga delar i att ersätta de fossila drivmedlen.

I år var Gotland inte finalist i Elbilsbästa kommun. Med kommunledningens engagemang och de goda lokala förutsättningarna finns det goda möjligheter att nå längre än så nästa år - och därmed bidra till en bättre miljö både lokalt och globalt.

Elbilen finns här och nu; visst vill Gotland vara med oss i första ledet att påskynda omställningen till avgasfri bilism?

Läs mer om