Svar till Cin:
Vi bor på en ö mitt i Östersjön! Det är en fundamental skillnad mellan att rulla på en väg och att skjuta fram en båt i vattnet. Det går inte att sätta hjul på färjan och rulla över till Nynäshamn. Därför haltar dina vägjämförelser.
Därför blir lösningen 2017 annorlunda än den 1999. Då var det viktigt med en liten besättning, i dag är det energiförbrukningen. Jag tror på i stort oförändrad total restid mellan start- och slutdestination. En mindre fartsänkning till havs ger mycket stora kostnadsbesparingar som finansierar logistikförbättringar i terminaler och på land. Härigenom är vi bättre rustade för kommande prisökningar på drivmedel.
I dag bränner vi stora pengar för den sista sparade kvarten till sjöss. Sen slösar vi bort samma kvart i väntan på pendeltåg, i terminal eller på bildäck för landkörning. En nedväxling från 28,5-knopsbåtar till 24-knopsbåtar förlänger Nynäsresan med en halvtimme och Oskarshamnsresan med en kvart. I gengäld får vi ett hållbart system som medger fortsatt goda kommunikationer i en framtid med allt dyrare energikostnader.
Anledningen till att jag bryr mig är att jag bor på Gotland men i stor utsträckning arbetar på fastlandet. Jag vill att denna möjlighet ska vara kvar i framtiden, att man kan bo på Gotland trots fastlandsengagemang. Som färjependlare i dag är jag därför mån om ett framtida långsiktigt hållbart färjesystem.
Om vi gotlänningar likt Cin är i det blå i färjefrågan kommer vi att bli överkörda av Trafikverket med förödande konsekvenser för öns framtid.