NÀrmare 4 av 10 lÀrare tror inte att de kommer att arbeta som lÀrare fram till pension. Högre lön och mer planeringstid skulle fÄ dem att jobba kvar. HÀr har vi Gotlands facit pÄ hur vÄra verksamma lÀrare ska stanna kvar pÄ orten och dessutom svaret pÄ hur avhoppade lÀrare kan lockas tillbaka.
Det fattas över 60â000 behöriga lĂ€rare i Sveriges skolor. LĂ€get Ă€r faktiskt akut. Hundratusentals elever riskerar att fĂ„ genomgĂ„ stora delar av sin skolgĂ„ng utan att möta utbildade och behöriga lĂ€rare. Alla borde förstĂ„ allvaret i situationen.
Men pÄ vÄr ö ser vi lÀrare hur den kommunala arbetsgivaren och fristÄende huvudmÀn gör alldeles för lite för att locka och behÄlla lÀrare till vÄra skolor.
NÀrmare 4 av 10 lÀrare tror inte att de kommer att fortsÀtta arbeta som lÀrare fram till pensionering. Det visar en undersökning gjord av Novus pÄ uppdrag av LÀrarförbundet. Av de tillfrÄgade Àr det högre lön och att komma tillrÀtta med arbetsbelastningen som toppar de ÄtgÀrder som kan fÄ lÀrarna att stanna kvar i yrket hela vÀgen till pensionen.
HÀr har vÄra ansvariga pÄ Gotland facit för hur vi bÄde ska behÄlla vÄra lÀrare och samtidigt stÀrka öns attraktivitet.
Statistik frÄn SCB visar ocksÄ att det i vÄrt lÀn finns 200 lÀrare som har lÀmnat yrket. MÄnga har gjort det med sorg och gÄr att locka tillbaka om förutsÀttningarna Àr rÀtt.
För det krÀvs att Region Gotland genomför rÀtt strategiska satsningar.
I Region Gotland har det tagits fram rekryteringsstrategier för att locka lĂ€rare, det Ă€r bra. Nu Ă€r incitamenten starkare Ă€n nĂ„gonsin att anvĂ€nda dessa strategier och ta fram rĂ€tt Ă„tgĂ€rder och satsningar för att locka och behĂ„lla lĂ€rare â sĂ„ vad vĂ€ntar vi pĂ„?