Det Àr inte godtagbart att frakta passagerare med en gammal lastbÄt

Gotland2007-02-20 06:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
Det Àr ju trevligt att nÄgon utropar sin förundran över min medverkan i Radio Gotland gÀllande persontrafiken med en gammal lastbÄt pÄ linjen Vy-Oskarshamn.
Men, att man inte vÄgar stÄ för sina insÀndare utan undertecknar dessa med signatur inger inget större förtroende för den skribent som kallar sig "En gammal Visbybo" , han kanske Àr sÄ gammal att han inte kan sitt namn och dÀrtill inte förstÄr pÄ vilka villkor gotlandstrafiken Àr upphandlad. Har han överhuvudtaget rest med den gamla lastbÄten ?
Som representant för de resande pÄ denna linje har jag sedan 1993 Äkt ca 700 enkelresor och Äker nu ca 50 - 60 enkelresor per Är, med andra ord har jag en viss erfarenhet frÄn att Äka med bÄt under mÄnga olika betingelser.
För att ta det frÄn början igen sÄ har Destination Gotland undertecknat ett avtal med staten dÀr man lovar att upprÀtthÄlla trafiken med en viss standard, allt stÄr att lÀsa i avtalet som Àr en offentlig handling, och för detta erhÄller man ca 260 milj kr per Är i statligt bidrag.
Man har dÀr bl.a lovat att nÀr ett ersÀttningsfartyg sÀtts in sÄ ska det i stort överensstÀmma med det fartyg som tas ur trafik. För mig ser jag inga som helst likheter mellan en gammal urÄldrig ombyggd pÄbyggd och lÄngsamtgÄende lastbÄt och en modern höghastighetsfÀrja.
Att rederiet Àven i ett tidigt skede talat om att m/s Gute skulle sÀttas in Àr ju ett bra bevis pÄ att man haft lÄng tid pÄ sig att skaffa fram ett acceptabelt ersÀttningstonnage, men viljan fanns förmodligen inte frÄn deras sida eftersom m/s Gute lÄg obefraktad och kunde köras mycket billigare en nÄgon annan fÀrja. Faktum kvarstÄr, att har man ingÄtt ett avtal sÄ ska man följa detta och leva upp till den kvalitet som lovats dÀr.
Denna urÄldriga, förlÄt, gamla Visbybo kanske inte heller har förstÄtt att det Àr mycket svÄrt att ta sig till eller frÄn lastbÄtens avgÄngar och ankomster, det Àr inga kollektivtresor som stÀmmer överens med dessa och dessutom har Destination Gotland en turlista som nÀr det gÀller m/s Gute borde ha en dygnstid om minst 28 tim, och man tar ingen som helst hÀnsyn till att passagerare fÄr sitta ett par timmar pÄ kajen och gasa med bilen för att hÄlla vÀrmen.
Åker man med en lastbĂ„t med ett trailerekipage sĂ„ Ă€r nog chauffören vĂ€l medveten om vilken standard han har att förvĂ€nta sig.
Alternativ har funnits, SF 1500 har legat still i hamnen varje tisdag fm och kunde ha gjort en resa till Oskarshamn ToR, man kunde ju har kört t.ex helgtrafiken med bara 1 st stor snabbfÀrja trots dÄliga avgÄngstider för Oskarshamnslinjen, Thjelvar kunde ha uppehÄllit passagerartrafiken och m/s Gute trailertrafiken, sÄ nog fanns det alternativ alltid om bara viljan hade funnits hos det statsunderstödda rederiet.
Dessutom har ju landshövdingen och förmodligen ocksÄ Gotlands kommun godkÀnt att man skulle fÄ anvÀnda m/s Gute, trots att vissa personer med funktionshinder och vissa barnfamiljer inte kunnat Äka pÄ Oskarshamnslinjen under ca 1 mÄnad.
För övrigt har jag aldrig klagat pÄ ombordanstÀlld personal eller pÄ komforten pÄ de fartyg som man i ett avtal har lovat att anvÀnda.
Jag pÄstÄr fortfarande att det inte Àr godtagbart att frakta passagerare med en gammal, snudd pÄ uttjÀnt, lÄngsamtgÄende lastbÄt med hÀnsyn till det avtal som man ingÄtt.
Kalmar - VĂ€nge
LĂ€s mer om