Det är inte godtagbart att frakta passagerare med en gammal lastbåt

Gotland2007-02-20 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är ju trevligt att någon utropar sin förundran över min medverkan i Radio Gotland gällande persontrafiken med en gammal lastbåt på linjen Vy-Oskarshamn.
Men, att man inte vågar stå för sina insändare utan undertecknar dessa med signatur inger inget större förtroende för den skribent som kallar sig "En gammal Visbybo" , han kanske är så gammal att han inte kan sitt namn och därtill inte förstår på vilka villkor gotlandstrafiken är upphandlad. Har han överhuvudtaget rest med den gamla lastbåten ?
Som representant för de resande på denna linje har jag sedan 1993 åkt ca 700 enkelresor och åker nu ca 50 - 60 enkelresor per år, med andra ord har jag en viss erfarenhet från att åka med båt under många olika betingelser.
För att ta det från början igen så har Destination Gotland undertecknat ett avtal med staten där man lovar att upprätthålla trafiken med en viss standard, allt står att läsa i avtalet som är en offentlig handling, och för detta erhåller man ca 260 milj kr per år i statligt bidrag.
Man har där bl.a lovat att när ett ersättningsfartyg sätts in så ska det i stort överensstämma med det fartyg som tas ur trafik. För mig ser jag inga som helst likheter mellan en gammal uråldrig ombyggd påbyggd och långsamtgående lastbåt och en modern höghastighetsfärja.
Att rederiet även i ett tidigt skede talat om att m/s Gute skulle sättas in är ju ett bra bevis på att man haft lång tid på sig att skaffa fram ett acceptabelt ersättningstonnage, men viljan fanns förmodligen inte från deras sida eftersom m/s Gute låg obefraktad och kunde köras mycket billigare en någon annan färja. Faktum kvarstår, att har man ingått ett avtal så ska man följa detta och leva upp till den kvalitet som lovats där.
Denna uråldriga, förlåt, gamla Visbybo kanske inte heller har förstått att det är mycket svårt att ta sig till eller från lastbåtens avgångar och ankomster, det är inga kollektivtresor som stämmer överens med dessa och dessutom har Destination Gotland en turlista som när det gäller m/s Gute borde ha en dygnstid om minst 28 tim, och man tar ingen som helst hänsyn till att passagerare får sitta ett par timmar på kajen och gasa med bilen för att hålla värmen.
Åker man med en lastbåt med ett trailerekipage så är nog chauffören väl medveten om vilken standard han har att förvänta sig.
Alternativ har funnits, SF 1500 har legat still i hamnen varje tisdag fm och kunde ha gjort en resa till Oskarshamn ToR, man kunde ju har kört t.ex helgtrafiken med bara 1 st stor snabbfärja trots dåliga avgångstider för Oskarshamnslinjen, Thjelvar kunde ha uppehållit passagerartrafiken och m/s Gute trailertrafiken, så nog fanns det alternativ alltid om bara viljan hade funnits hos det statsunderstödda rederiet.
Dessutom har ju landshövdingen och förmodligen också Gotlands kommun godkänt att man skulle få använda m/s Gute, trots att vissa personer med funktionshinder och vissa barnfamiljer inte kunnat åka på Oskarshamnslinjen under ca 1 månad.
För övrigt har jag aldrig klagat på ombordanställd personal eller på komforten på de fartyg som man i ett avtal har lovat att använda.
Jag påstår fortfarande att det inte är godtagbart att frakta passagerare med en gammal, snudd på uttjänt, långsamtgående lastbåt med hänsyn till det avtal som man ingått.
Kalmar - Vänge
Läs mer om