Den blomstrande cykelturismen
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Inte minst vaket är det just nu på ÖLAND, där kommuner och turist- och näringsliv vill sammanlänka Långe Jan och Långe Erik för cyklisterna. Gamla banvalls-sträckor ska knytas ihop med mindre vägar och cykelstigar till en sammanhängande led Från Fyr till Fyr!
Det var livande och lärorikt att närvara vid det seminarium i vintras, där projektet lanserades och fick god styrfart redan från början. En del EU-pengar hade man sökt och fått, och Ölands Kommunalförbund (Borgholm + Mörbylånga) spikades som det självklart och övergripande ansvariga organet. Det ska bli spännande att framöver följa detta projekt på vår grannö.
En del allmänna nyttigheter kring cykelturismen fick vi också lära oss. Som t ex att en cykelturist spenderar 400-450 kronor per dygn, där han/hon färdas fram, på proviant, glass, fika, museientréer, boende... Detta är mer än vad bilturisten gör av med! Några stora matförråd från lågprisaffären kan cyklisten inte såsom stugägaren lagra upp i packningen. De lekamliga behoven får den annars hårt prövade lanthandeln tillgodose. Cykelturisterna gör en märkbar och välbehövlig skillnad i kassan, låter Gunnar Malmros i Stenkyrka-ICA förstå. Detsamma gäller kiosker och kaféer, varhelst de dyker upp längs vägen. Man kör aldrig bara förbi ett "vattenhål", tro mig! Befarade störningar, skadegörelse, nedskräpning etc. där en cykelled planerats har generellt visat sig helt utan grund.
Så dimper det välmatade kommunala Gotlandsmagasinet ner i lådan - och vad läser vi väl där på sidan 11 apropå Hovleden för ridande! Jo, att NU NÄR CYKELTURISMEN ÄR PÅ VÄG ATT EBBA UT, gäller det att hitta nya vägar...! Som om det ena kunde ersätta det andra när det rör sig om två vitt skilda kategorier människor!
Låt vara att cykeluthyrningen tycks ha ändrat karaktär, inte lika många cyklar runt "i paket", men cyklar hyrs per vecka ändå och används till kortare turer från det hyrda sommarvistet, till exempel. Från cykeluthyrarna hörs inga katastrofstön. Det rullar på i stort sett som alltid. Om cykelturismen så småningom "ebbar ut", beror det nog snarare på den syrebrist som kan uppstå genom bristande engagemang från dem som kunde ha anledning att bry sig.