De tre skälen att välja läraryrket

Gotland2010-12-24 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Juni, juli, augusti.

De enda tre skälen att bli lärare! Nja, numera är det enbart juli, om ledigheten ska vara ett skäl att välja ett yrke. Det vet de flesta och därför hör man alltmer sällan "att lärare blir man för lovens skull".

Lärare är som yrkeskår betraktad en ganska heterogen skara. Det finns många olika inriktningar på åldrar, ämnen et cetera. Men ett har de allra flesta gemensamt: man drivs av en önskan att ge barn och ungdomar goda förutsättningar till en bra framtid genom att ge dem kunskaper och färdigheter.

Sedan många år har Lärarnas Riksförbund drivit frågor som gäller utbildningens kvalitet och likvärdighet i landet. I många år har vi ensamma stått upp för sådant vi är fast övertygade om gynnar eleverna. Det är med stor tillfredsställelse vi nu kan konstatera att fler sluter upp i arbetet med att utveckla skolan och säkra en kvalitet vi måste ha för att trygga Sveriges fortsatta utveckling.

Regeringen har stegvis kommit att visa vilja att gå i den riktning som Lärarnas Riksförbund strävat i många år. Det inger hopp inför framtiden att makthavare har en bild av framgångsfaktorer som överensstämmer med den som de professionella yrkesutövarna - lärarna - har!

Det är inte heller oviktigt att det andra förbundet, som organiserar cirka hälften av landets (fackligt anslutna) behöriga lärare - Lärarförbundet - nu också har slagit in på samma spår och stödjer de tankar som Lärarnas Riksförbund så länge sökt gehör för. En enad lärarkår - oavsett förbundstillhörighet - ger större tyngd bakom argumenten.

De viktigaste frågorna att lyfta för kvalitet i skolan har för Lärarnas Riksförbund varit:

Kunskapen i fokus i skolan.

Legitimation för behöriga lärare.

Likvärdighet, oavsett var i landet skolan är.

Ökat statligt ansvarstagande, bland annat för att säkerställa likvärdigheten.

Lärares arbetsvillkor och arbetstider.

Uppvärdering av läraryrket, bland annat genom förändrad lärarutbildning och högre löner.

Vi ser nu allt fler sluta upp bakom de delmål Lärarnas Riksförbund satt upp för att nå en bättre kvalitet i skolan i Sverige!

Våra barn och ungdomar är landets framtid och Lärarnas Riksförbund vill på alla sätt bidra till att de får en så bra start som möjligt i livet när det gäller utbildning. En säker väg att gå för att komma till det målet, är att se till att inte försämra lärares arbetsvillkor då man ställer rättmätiga krav på kvalitet i deras arbete.

Förtroende mellan de olika parterna är givetvis en grund för framgång. Att söka vägar för att förändra lärarnas arbetstider så att "juni, juli, augusti" helt försvinner, signalerar ett misstroende. Varför inte gå i motsatt riktning? Ge lärare mer tid att själva forma utbildningen i syfte att eleverna ska nå målen, det vill säga komplettera förtroendearbetstiden med pedagogisk utvecklingstid för rektor och lärares gemensamma diskussioner. Tillför resurser för detta och fundera över eventuella samband mellan resultat (Pisa) och graden av kontroll över lärares arbetstider. Utvärdera!

Läs mer om