Busstrafiken oroar
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Påståendet från Göran Mellström att det blir fler arbetstillfällen på Gotland då det fastlandsägda företaget tar över vill vi påstå att det är felaktigt. Dessa tjänster måste redan finnas för så vitt vi förstår kör ingen buss av sig själv.
Vidare hur ser anställningar ut? Heltid, deltid eller anställd på timme? Vi vågar påstå att arbeten kommer att gå förlorade, ekonomer och revisorer med flera alltså arbetskraften på den administrativ sidan går till fastlandet.
Reparationer kommer att utföras av eget servicebolag vilket leder till att lokala verkstäder förlorar kunder. Följden blir att kommunen förlorar skattepengar. Skattepengar går också förlorade då moms och vinstskatt går till en annan kommun.
Gotlands kommun och invånare förlorar viktiga pengar och Gotlands näringsliv som är så skört drabbas och med det oss gotlänningar.
Vi kan tänka oss att småföretagarna har kämpat och de förlorar inte bara sina arbeten många förlorar också sitt livsverk och viljan att kämpa för att stanna på Gotland. Tvingas flytta?
Enligt artikel i Gotlands Allehanda säger Lena Celion att hon är nöjd med det nya avtalet och den nya bussparken som kommer med det. Den skulle väl ändå ha blivit ny för vi förmodar att det var ett krav i avtalet. Skillnaden blir väl nu att försäkringar och skatt går till annan kommun?
Ett stort samtalsämne runtom på Gotland idag handlar om detta ämne och många föräldrar känner oro över att tappa den lokala och personliga kontakten med bussföretagen.
Att tro att Gotland skulle gynnas av att ett fastlandsföretag tar över busstrafiken på Gotland är som att jämföra med att Norrland skulle gynnas av att en gotlänning skulle ta över uppfödning av renar i norra Sverige.
Hur gynnar det Gotland frågar vi oss att folk utifrån tar arbete och får företag att gå under. Semesterö? Ska man inte kunna leva och försörja sig här? Handen på hjärtat så vann kanske Gotlands kommun ekonomiskt kortsiktigt men vann verkligen Gotland långsiktigt?