Brunnstömningen fungerar inte

Gotland2012-07-25 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vad har hänt med den kommunala "servicen"? Den 5 juli märker vi ett bubblande ljud ur handfat och toalett. Vattnet rinner långsamt och vi kontrollerar och upptäcker att trekammarbrunnen inte är tömd. Ringer renhållningen som menar att brunnen tömdes förra året vilket vi är förvånade över eftersom den då inte borde vara full nu. Får också reda på att man inte lagt in någon brunnstömning i juni/juli vilket man brukar göra.

Anledningen till detta är oklar. Får också besked om att locket skall bytas från tungt betonglock till ett lättare plåtlock, inget konstigt i sig och också något jag tidigare fått besked om. Jag byter brunnslock den 6 juli, ringer renhållningen igen som ska kontrollera om de kan skicka en slamsugare för att tömma brunnen. Ingenting händer och ingen hör av sig. Jag ringer igen den 11 juli och får då veta att jag måste göra en ny beställning av slamsugning eller betala 4 000 kronor för en jourtömning.

Eftersom jag redan betalat en tömning som inte är genomförd väljer jag att beställa en ny tömning vilken skall utföras inom sju dagar, det vill säga innan den 19 juli. Torsdagen den 19 juli klockan 16:40 kör en slamtömningsbil förbi utan att stanna.

Jag ringer till renhållningen igen på morgonen den 20 juli och får då veta att tankbilen varit här och noterat en avvikelse gällande mått på infarten. Att bilen inte kommit in är för oss lite märkligt med tanke på att en stor grusbil med släp kommit in för att lossa en gruslast veckorna innan.

Det är hur som helst inget vi kan göra något åt, utan jag ber att få måtten som krävs och går ut och sågar av den nedhängande grenen som jag knappt når eftersom den hänger på tre meters höjd. I telefon lovar renhållningen att kontrollera vad som kan göras och lovar också att höra av sig. Ingenting händer, ingen hör av sig och vi har fortfarande stopp i toaletterna.

Jag ringer igen till renhållningen måndag den 23 juli och får då veta att vi är inlagda på en ny sjudagarsintervall, vilket innebär att brunnen skall tömmas senast den 27 juli när vår semester tar slut.

Vi har sedan 70-talet varit sommarboende på Gotland och aldrig haft problem med brunnstömningen eller någon annan kommunal tjänst som vi betalat för och undrar därför vad det är som hänt. På samma sätt som med tanktömningen skulle vi kunna berätta liknande historier om en fast telefon som varit ur funktion fyra gånger sedan i julas på grund av bristfälliga ledningar, ett osäkert elnät vilket grundar sig på att man inte grävt ner elkablarna utan använder luftledningar från 50-talet.

Även om allt inte är kommunala angelägenheter så blir det en smula patetiskt när Gotlands kommun vill att människor skall flytta hit permanent, men inte kan erbjuda ett minimum av kommunal service.

Läs mer om