Boendeparkering - hur tänkte ni?
Foto: Bengan Zettergren
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Stockholm har upp till sex dagars obruten parkering och Göteborg 14 dagar. På så vis minskas trafikrörelserna i området och miljön blir bättre. Det system som föreslås i Visby innerstad kommer däremot tvinga boende med bil att dagligen flytta sitt fordon inom området och/eller att ta bilen till jobbet, där man normalt parkerar gratis.
Det var väl inte den beteendeförändringen vi ville ha?
De angivna skälen miljöhänsyn och bristen på tillgängliga platser är inte trovärdiga, vilket jag tror vi kommer se när kommun och länsstyrelse är färdiga med utflyttningen till P18. Turister och andra besökare visar respekt för bilförbudet under sommaren. Men även boende i innerstan måste kunna leva ett vanligt liv med bil som andra; man behöver ibland åka och handla byggmaterial, köra barn till fotboll etc. Försvårar vi för mycket för boende i innerstan, är den levande innerstan ett minne blott. En barnfamilj kommer dra sig för att bosätta sig i innerstan med det föreslagna systemet för boendeparkering!
Poängen med boendeparkering går förlorad med tekniska nämndens lösning. Maxtiden på markerad p-plats är 24 timmar sedan måste bilen köras iväg eller parkeras om på markerad p-plats senast 09.00 morgonen därpå. När jag frågar Klintbom hur detta stämmer med avsikterna att värna miljön och minska trafikflödet, svarar han märkligt nog att det är en målsättning att förhindra långtidsparkering i innerstan (?).Vill jag parkera längre tid, tycker han att jag kan köra min bil till Kruttornets parkering där jag får stå i 48 timmar (!). Men är behovet mer än 48 timmar är det bara att flytta runt, runt, runt....
Och genom att de boende avgiftsbeläggs även kvällar, nätter och helger, måste kommunen avlöna p-vakter, vilket driver kostnader. Att peka på att man behöver ta ut avgifter för att täcka nya kostnader för ökad bevakning, betalsystem eller liknande kan ju inte vara ett godtagbart argument, det är ju själva avgiftsuttaget som skapar kostnaderna!
Men jag kanske faktiskt har fel. Skalberg och Klintbom är inte så vilsna som det verkar och agerar inte alls oövertänkt? De har insett att tillfället är nu; ska man införa ett parkeringssystem för innerstan som bygger på miljöargument och brist på p-platser, måste det ske innan kommunen flyttar ur innerstan.
Men jag är optimist. Politikerna kommer nog tvingas till insikt om bristerna i det föreslagna systemet, det riskerar helt enkelt att inte ge de effekter som förespeglats. Det går nog samma väg som tallriksautomaterna på Säve och Cook and Chill i Gotlands skolor. Alla är de produkter av teknokrater och räknenissar bland kommunens tjänstemän, men utan förankring i hur brukarna vill ha det eller hur de beter sig.