Bensinskatten och miljön
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är enkelt förklarat. Sverige är ett utpräglat glesbygdsland och vi behöver köra mer bil än i till exempel det tätbefolkade Centraleuropa. Att höja bensinskatten påverkar därför inte miljön - men slår sönder ekonomin för många hushåll. Den enda förklaringen till de hittills genomförda höjningarna av bensin och dieselskatterna är att de ger statskassan enorma inkomster - men på småfolkets bekostnad. Hög specialbeskattning på biltransporter slår fel ur rättvise, jämlikhets och glesbygdsperspektiv.
Ur miljösynpunkt har den gröna skatteväxlingen på transportområdet varit en enorm flopp - med mycket stora förluster för låginkomsttagare i glesbygd.
Över 1,1 miljon svenskar har skrivit under de tre krav på sänkningar som bensinskatteuppror.se för fram. Vi begärde uppvaktning hos Pär Nuder för att överlämna namn och framföra våra argument. Han gömde sig. Nu gör vi ett nytt försök med att begära uppvaktning hos den nya alliansregeringens finansminister Anders Borg för att framföra våra krav och överlämna namnlistorna.