Behövs inte cykelleden?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Heder åt Hans E Andersson som i lördagens ledare slår ett slag för cykelledens bevarande. Där nämns de fyra ansvariga intressenterna: Vägverket, Gotlands kommun, länsstyrelsen, och Gotlands Turistförening.
Tillåt mig att utöka listan med en femte: Cykelfrämjandet.
I mitten på 90-talet utredde vi på länsstyrelsens uppdrag den ursprungliga leden och lade fram förslag till vissa utökningar (Sudret och Fårö) och omdragningar.
Vi har suttit på många möten med de övriga intressenterna där det famlats efter en lösning på huvudmannaskapet.
Undertecknad författade 1996 på Turistföreningens uppdrag en liten guidebok i pocketformat över leden. Den har sedermera sålts slut och för uppdatering och nytryck har inget intresse funnits. Mer än från Cykelfrämjandets sida. Vi trycker den nu i ett enklare utförande, men med samma beskrivande text och en årligen uppdaterad inlaga med info om cykelreparatörer och -uthyrare, boenden och livsmedelsaffärer längs leden. Den säljs nu enbart av Cykelfrämjandet - och säljer bra! - plus av ett par cykeluthyrare i Visby, som för kunders räkning förgäves efterfrågat guide-material över leden hos Turistföreningen. Där har nämligen inget intresse funnits för att saluföra vår enklare version av guiden. (Så det både förvånar och gläder det mig att man nu anser sig vilja behålla leden.)
Vad själva skyltningen beträffar, fick den till stora delar (framför allt längs kommunens och enskilda sträckor) stå där och förfalla. På Cykelfrämjandet fick vi arga samtal om att VI allt borde skämmas för att försumma leden så på denna underbara "cykelö". Utan att vara ett dugg ansvariga skämdes vi i alla fall, så till den grad att vi fick tekniska kontorets tillstånd att rusta upp skyltningen. Kommunen bjöd på bensin och skyltar. Jobbet gjorde vi ett par stycken under Påskveckan 2001,ideellt givetvis. Men visst kan det vara dags igen för en översyn! Vi gör gärna om det till våren om så önskas. (På Bornholm satsas årligen en miljon på underhåll av skyltar och vägunderlag, vilken summa fördelas mellan kommunerna på ön.)
I mitten på augusti hölls ett seminarium i Tylösand om Sveriges ev. framtid som ett attraktivt cykelland. Den befanns lovande: Vi har allt det som i hög grad saknas på kontinenten - natur, fräschör, tystnad, sjöar, älvar och kuster. Bara ett tycks saknas: ett engagerat intresse från det verk som i tjusiga avsiktsförklaringar och en stilig Nationell cykelstrategi PÅ PAPPERET, i närmast tårögda ordvändningar, säger sig vilja främja cyklingen i alla dess former.
Tro inte, kära Vägverket, att en skyltad led är obehövlig. Folk hittar inte av sig själva så bra som man nu helst vill tro. Och en samlad information i tryckt form om vad sevärt som finns och var man kan hitta en säng för natten gör turen mer givande och mer avstressad.