Behovet av mötesplatser och parkeringsplatser i Visby innerstad

Här kostar det. På Tage Cervins gata och övriga gator runt Almedalen är det avgift redan i dag.

Här kostar det. På Tage Cervins gata och övriga gator runt Almedalen är det avgift redan i dag.

Foto: Bengan Zettergren

Gotland2009-12-30 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Gotlands kommun har beslutat införa ett avgiftssystem för de boende i innerstaden, i syfte att man på kommunal mark ska få parkera sin bil när man inte har behov av densamma. Skälet har angetts som varande behov av trafikreglering i innerstaden.
Såvitt jag förstått ska jag nu i egenskap av mantalskriven i innerstaden få betala 2 500 kronor per år för att få ha en så kallad boendeparkering. Då medger Gotlands kommun i sin outgrundliga nåd att jag nattetid och på helger kan få parkera på ställen där kommunen inte markerat att parkering medges. Dessutom ska jag sedan betala p-avgift för att ha min bil stående dagtid på markerad plats. Hade jag nu haft en parkeringsplats på fastigheten där jag bor, så hade jag sluppit allt detta. Att exempelvis framgent kunna lämna ön för en längre semester utan bil blir i praktiken ogörligt, man får stanna hemma och mata parkeringsautomaten.
Kommunen har sina visioner. Diverse samhällsplanerare utreder och lägger förslag om hur vi ska ha det i innerstaden. Detta gäller bland annat ombyggnaden av S:t Hansplan, där vi nu står inför fullbordat faktum. Här har nu kommunen angivit en vision om att detta ska bli en mötesplats. Likaså står vi nu också inför att ett gäng visionära arkitekter har presenterat ett förslag över hur Stora torget bör inrättas. Visionen är givetvis att det ska bli en mötesplats. Låt Stora torget vara som det är, där går bra att mötas redan nu.

När blev det en kommunal angelägenhet att inrätta mötesplatser åt kommuninnevånarna?
När det nu gäller inrättande av dessa så kallade mötesplatser så medför det att ett antal parkeringsplatser försvinner. Jag vill motsätta mig det. Mötesplatser har funnits i all tid där människor själva valt att de vill mötas. Det behövs inga arkitektritade mötesplatser! Det finns ett antal platser avsedda för offentliga möten, de är bra och de räcker till.
Behovet av mötesplatser står inte i proportion till behovet av parkeringsplatser. Mötesplatser ska då därmed inte inrättas på bekostnad av sådana! Men - det är väl ett sätt att framgent kunna hävda att en bristsituation föreligger, så att kommunen åberopande detta kan avgiftsbelägga parkeringsplatserna. Jag anser i stället att det snäva regelverk som styr hur och var kommunen inrättar sina markerade parkeringsplatser borde kunna luckras upp avsevärt, så att fler sådana kan inrättas och att en dialog ska inledas om detta med de fast boende skattebetalarna innanför murarna.

Avgiftssystemet drabbar urskiljningslöst de boende i innerstaden som saknar möjlighet att parkera bilen på egen mark. Alla andra har alternativ; de som bor utanför murarna kan avstå från att åka in och de som har bilplatser på egen tomt kan utnyttja dessa. Varför ska enbart denna grupp hjälpa till att sanera kommunens usla ekonomi - för det är väl vad det egentligen handlar om!
Varför inrätta ett parkeringssystem i Visby innerstad som är så uppenbart orättvist?

Läs mer om