Apoteket en märklig företeelse
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
För det första undrar jag om alla gotlänningar verkligen förstår vilken stor försämring det har blivit nu när apoteksmonopolet är borta.
Beroende på vilket apotek man pratar med så får man lite varierande uppgifter om vad som gäller nu när apotek har sålts och en del är till försäljning. På Gotland lär bara ett apotek vara sålt, och de andra finns kvar i apoteksbolaget, men ..... trots att de saluförda apoteken tillhör Apoteksbolaget så finns det nästan inget samarbete vad det gäller lager med mera med de som i fortsättningen ska tillhöra Apoteksbolaget, en mycket knepig ekvation att förstå!
Du kan inte beställa medicin på till exempel lasarettsapoteket eller apoteket på öster för att sedan hämta det i till exempel Roma. Hur ska du kunna få reda på om medicinen finns på något apotek på Gotland när de inte kan gå in på varandras lagersaldo?
Du hittar inte heller något telefonnummer till apoteken så du kan ringa själv och ta reda på var någonstans medicinen finns, möjlighet finns dock att ringa ett centralt nummer men då måste du uppge vad du önskar få veta och sedan vill de själva lösa problemet, de släpper ogärna ut telefonnummer till respektive apotek.
Har man ett apotek i Roma så vill man ju naturligtvis anlita detta, eftersom dess vara eller icke vara tydligen bestäms av bland annat hur många pillerburkar de levererar per år, därtill måste det ju också vara onödigt att åka till Visby när det finns apotek på landsbygden.
Om medicinen inte finns hemma så måste den beställas av apoteket senast cirka kl 10.00, för att kunna komma till nästa dag. Det är ju verkligen uppseendeväckande med tanke på att reservdelar maskindelar med mera kan man i regel beställa fram till sent på eftermiddagen för att få det nästa dag, men så är det absolut inte när man behöver en liten pillerburk, otroligt - men sant!
Sedan skulle det inte skada om man såg till att personalen var lite mer kundvänlig, kunnig och framförallt att de tänker på att de är till för kunden och inte tvärtom. Lasarettsapoteket saknar alla dessa kriterier, däremot finns det framförallt landsortsapotek som förstått hur de ska bete sig gentemot kunder och gör allt för att man ska bli nöjd.
Naturligtvis så pratar jag inte om några vanliga receptfria värktabletter, utan mycket "vassare" saker som är receptbelagda.