Använd färjorna nu när de finns

Inför 20 minuters-trafik på morgon/lunch och eftermiddagsavgångarn runt 16-18 så släpper stressen att hinna med färjan.

Inför 20 minuters-trafik på morgon/lunch och eftermiddagsavgångarn runt 16-18 så släpper stressen att hinna med färjan.

Foto: Petra Jonsson

Gotland2019-08-07 13:50
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Förstår inte Trafikverket att så kallas 10 minuters trafik med ”ecodriving” med tre färjor innebär nästan samma trafikflöde som full fart nonstop med två färjor. Är detta en tyst taktik för att få bygga en bro kanhända?

Att ligga stilla på Fårö och vänta på att de tio minutrarna skall gå, medan köerna växer på Fårösund, är inte effektivt utnyttjande av färjorna. Min uppmaning är att ligg inte stilla på Fårö och vänta på förmiddagarna när det blir kö upp till Bungemuseet utan kör dit det finns kö efter utlossning/lastning direkt. Vips så kommer det att vara som förra året och köerna kommer att vara ett minne blott!

Som Fåröbo så berörs vi inte nämnvärt, men som besökare/badgäst/turist att åter sitta i timmar i kö med tre färjor i trafik är under all kritik när vi nu fått ytterligare en sommarfärja. Turlistan övrig tid på året bör anpassas till trafikbehovet.

Inför 20 minuters-trafik på morgon/lunch och eftermiddagsavgångarn runt 16-18 så släpper stressen att hinna med färjan. 30 minutersavgångarna är föråldrade och tillhör svunnen tid. För övrigt borde nio och halv ett färjan återinföras. Rasterna kan lösas på annat sätt.

Förtur? Som Fåröbo önskar vi självklart förtur året runt då behov finns. Exempelvis vid storhelger och andra evenemang och inte som nu några få veckor mitt i sommaren.

Läs mer om