Angående Destination Gotlands ansvar för gotlandstrafiken
Foto: Tommy Söderlund
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Däremot finns det säkert många passagerare som fick chockartade upplevelser i samband kollisionen. Jag ställer därför följande frågor till de ansvariga på Destination Gotland. Ni har ju, i konkurrens med andra rederier, avtal på att svara för transporter till och från Gotland med passagerare och gods. Turerna till och från Gotland kan ibland vara inställda på grund av hård vind, tillfälligt, eller lätthanterligt fel på någon färja. Detta kallas väl för force majeure, alltså i stora drag någonting som man inte kan råda över?
Om, hemska tanke, även det andra fartyget fått skador så att det måste ha tagits in på varv? Finns det då någon planering när sådan olycka inträffar så att trafiken kan fungera under den tid som reparationerna utförs? Destination Gotland skall väl följa det avtal som gäller och ha framförhållning i sådana här situationer? Passagerarna måtte väl få ersättning, om dessa inte får åka med färjan, på avtalad tid? Går det inte att ändra avgångs tiderna på färjorna så att dom inte möts på det smalaste stället i Nynäshamn?
Det är knappast passagerarnas problem att se till så att kommunikationerna mellan Gotland och fastlandet fungerar, inte minst för oss fast boende på ön? Tacksam för svar i denna tidning.