Alarmerande kravspecifikation
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Konkret handlar det om att Destination Gotland i sin offert säkerligen byter ut SF1500 mot gamla Thjelvar. Och att en hel del utländska rederier ser en chans att få användning för gamla långsamma färjor som ännu inte fått skrotningsdöden.
Gotlandstrafiken har de senaste åren förbättrats kraftigt och det har gett resultat. Personligen tror jag att det uppsving vi ändå har är på ön, trots alla nedläggningar, i mångt och mycket beror på de förbättrade kommunikationerna. Jag anser att statliga omställningspengar till ön kan användas för att förbättra infrastruktur såsom färjetrafiken. Då blir hjälp till självhjälp. Alltså fortsatta bra turer och billiga biljetter för gotlänningar som ett alternativ till att flytta motsträviga statstjänstemän till ön.
Gotland måste nu reagera mycket snabbt. Rikstrafikens principbeslut måste ändras. All passagerartrafik skall ske med höghastighetsfärjor samt att bastrafiken med en tur på Oskarshamn och två turer på Nynäshamn åter runt skall vara öppna för passagerare och utföras med höghastighetsfärjor.
Länsstyrelsens samarbetsorgan för kommunikationsfrågor har inte diskuterat upphandlingen och Rikstrafiken har följaktligen inte presenterat för oss hur de resonerar. Detta är oroväckande.