Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna. Är verkligen svensk export och svensk industri så beroende av att priserna på transporter pressas i botten. Stora delar av transportsverige är eniga; vi behöver automatiskt gps-kontroll av godstrafiken på väg, samt fler kontroller på vägarna.
Att svensk åkerinäring drabbas hårt av den olagliga inrikestrafiken är ett välkänt faktum. Det bussas i dag in utländska chaufförer från låglöneländer till fordon som aldrig lämnar landet. De lever under vidriga förhållanden längs våra vägar, lagar mat på spritkök, har svårt att sköta sin dagliga hygien och kan sällan åka hem. Detta gör de till löner som ligger långt under svenska lönenivåer. De utländska åkerierna betalar heller inte skatt och andra avgifter i Sverige.
Detta drabbar svenska chaufförer och åkerier hårt. Mindre nogräknade transportköpare utnyttjar denna undervegetation inom branschen hänsynslöst. Att de inte skulle veta vad de köper är otänkbart.
Den senaste tiden har vi dock sett ett antal välkomna förslag som alla i slutänden syftar till att komma tillrätta med detta; såsom krav på vinterdäck, förlängd klampning och beställaransvar med undersökningsplikt. Men Transportarbetareförbundet säger att detta inte räcker.
Dagens verklighet, där svenska åkerier som sköter sig och är bra arbetsgivare, blir utkonkurrerade av oseriösa åkerier är oacceptabel. Vi vill därför se fler kontroller på vägarna för att stoppa fusket, vi ser också att myndigheter behöver samarbeta på ett mer genomtänkt sätt i frågan. Men vi förstår att antalet trafikpoliser inte räcker till för att hålla ordning på den olagliga trafiken.
Därför förespråkar vi ett system med automatisk GPS-kontroll av all tung trafik. Behovet av kontroll är den enskilt viktigaste anledningen till att vi, liksom stora delar av övriga transportsverige, ställer oss positiva till en vägslitageskatt som bygger på ett automatiskt GPS-system. En geografiskt differentierad skatt eller avgift kan rädda landsbygden från fördyrning. Differentieras den också för klimatavtryck, gynnas svenska seriösa åkerier som har moderna och klimatsmarta lastbilar.
Samhället behöver styra upp den här röran, och när det är gjort ser vi fram mot att välkomna alla nya chaufförer som behövs i branschen, och att deras villkor skall vara bästa möjliga.