Myndigheten Trafikanalys har presenterat statistik över körkortsbehörigheten i Sverige för 2018, som visar låga siffror för unga mellan 18 och 24 år inom körkortsbehörigheterna C och D (tung lastbil och buss), 2,1 procent respektive 0,2 procent. De närmaste tio åren behöver 50 000 lastbilsförare anställas och mellan 2018 och 2020 behöver bussbranschen anställa 7 300 bussförare, varav 25 bussförare på Gotland. Siffrorna är oroväckande eftersom vi behöver få in fler unga till transportnäringen för att lösa det stora rekryteringsbehovet.

Körkort leder till jobb, särskilt för unga. 2018 infördes möjligheten till CSN-lån för att finansiera utbildning för B-körkort, vilket var bra. Men körkortslånet är villkorat med bland annat åldersbegränsning och diverse krav kring arbetslöshet, vilket försvårar möjligheten för Transportföretagens företag att anställa personal. Med en regering på plats vill vi se att kraven tas bort samt att möjlighet ska finnas att ta lån även för C- och D-körkort. Även unga på gymnasienivå bör kunna ta körkortslån så att deras anställningsbarhet ökar. Fler förslag för ökat körkortstagande i Sverige finns i Transportföretagens nya rapport ”Fler körkort ger fler jobb”.

Att få in fler unga till bussbranschen begränsas vidare genom EU-direktivet inkorporerat i lag om yrkesförarkompetens 2007:1157, som bestämmer att yrkesförare mellan 18 och 20 år inte får köra busslinjer med en sträckning över 50 kilometer, trots att de har en gymnasieutbildning som ger full behörighet till D-körkort. Unga vuxna mellan 21 och 23 år som går på yrkesvux eller Komvux drabbas av liknande begränsningar. Många bussföretag runtom i landet bedriver trafik med sträckningar längre än 50 kilometer, vilket innebär att bussbranschen inte kan anställa personer som är under 23 år, trots behovet av bussförare.

Utan transporter stannar samhället. Lastbilar behövs för att frakta varor på vägar. Bussar utgör en stor del av kollektivtrafiken som gör det möjligt för människor att transportera sig till skola och jobb. Fram till 2030 kommer 40 000 jobb inte att skapas inom transportnäringen om inga åtgärder vidtas. Det liksom utmaningen att få fler i arbete gör det angeläget att lösa körkortsfrågan samt att på EU-nivå arbeta för att Sverige ska frångå 50-kilometersbegränsningen för unga. Här behövs ett krafttag från regeringen.