Folkhögskolor del av regional utveckling

Foto från filmutbildningen år 2010.

Foto från filmutbildningen år 2010.

Foto: Tobias Wallström

Folkhögskola2019-11-20 12:13
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Folkhögskolan är en egen bildnings- och utbildningsform för vuxna och fri i sin form jämfört med Gymnasium och andra utbildningar för vuxna. Det unika med Folkhögskolan är förmåga att anpassa utbildning till den enskildes behov. Folkhögskolans själ är det fria och frivilliga och därmed den enskildes eget driv och ansvar. Blandningen av studerande i olika åldrar, med olika livserfarenheter tillsammans i bildning skapar den unika folkbildningen. 

Vi känner oro för att kunskap om folkhögskola och dess betydelse för regionerna minskar bland ansvariga politiker. Vi får signaler om politiska- och tjänstemannakrafter som ser folkhögskolan som en ekonomisk belastning snarare än tillgång för regionen.

Folkhögskolan är en viktig aktör i regional utveckling. Folkhögskolans huvudfinansiering är statliga bidrag. Det innebär att regionerna får del av statligt stöd för att höja utbildnings- och bildningsnivån i regionen. Samtidigt är skolorna arbetsgivare för många. Brist på kompetens är ett tydligt tillväxthinder. Vi ger medborgarna möjlighet till den utbildning som behövs för att gå vidare mot jobb eller högre utbildning.Våra skolor har yrkesutbildningar som kan anpassas till regionernas kompetensbrist. Folkhögskolans frihet gör att vi kan ställa om snabbt och möta utmaningar som samhället står inför. Vi kan nämna arbetet som gjordes i anslutning till flyktingvågen 2015 och som fortfarande genomförs.

En annan viktig roll som folkhögskolan spelar är att vara arena för de som av olika skäl står långt från arbete eller utbildning. Många är de berättelser om de som kom vilsna till skolan, men lämnar den med en stärkt självbild och nya verktyg.

Regioner med folkhögskolor har unik möjlighet att nyttja detta som en framgångsrik tillväxtfaktor. Exempelvis Gotland som med sin folkhögskola byggt upp en filmindustri på ön. 

Folkhögskolans pedagogik och sammanhang är utmärkt för integration! Mötet mellan olika kulturer och generationer är en naturlig del av folkhögskolan.I tider av nationalism, hot mot fri kultur och demokrati är dessutom Folkhögskolornas demokrati- och kulturuppdrag viktiga. Samtalet, mötet och den kreativa bildningsmiljön skapar bättre förutsättningar för sanning, demokratiarbete och bildning. Folkbildningen behöver just nu mer – inte mindre stöd!