Lillöns framtid i det goda landet

Fårö2019-04-11 20:02
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I framtiden kommer lillön endast att ta emot ett begränsat antal bilar per dag, under sommarmånaderna. I stället kommer man att storsatsa på tät busstrafik mellan huvudbyn och lillön samt att skapa bra cykelinfrastruktur på ön.

– En vacker semesterpärla med unika natur- och kulturupplevelser har förvandlats till en dammig, trång och trafikfarlig plats för såväl boende som besökare. Detta måste vi naturligtvis göra något åt, säger det goda landets beslutsfattare, som är rädd att lillön håller på att förlora sin charm och särprägel.

I stället för att konvertera fina naturmiljöer till parkeringsplatser, vilket kommer krävas om utvecklingen får fortgå, så gör vi i stället denna satsning. Vi tror nämligen att såväl boende som besökare väljer ön för lugnet och skönheten och att utvecklingen nu har nått en punkt där dessa värden håller på att gå förlorade. Vi vet att det finns många barnfamiljer som vill uppleva lillön från cykel, men man vågar inte cykla på grund av dagens trafikkaos och bristen på säkra cykelvägar. Följden blir att man tar bilen runt ön. Det bidrar ytterligare till trafikkaoset, sliter på känslig mark och skapar onödigt buller berättar beslutsfattaren.

– Vi människor behöver och söker oss till tysta platser, något som börjar bli en bristvara i dagen samhälle förklarar hen vidare. Vi vill därför tillvarata lillöns särprägel och potential och styra utvecklingen åt ett annat håll än det som vi nu ser hända. Ett led mot den utvecklingen är att begränsa bilismen på lillön parallellt med utvecklandet av cykelinfrastruktur. Det kan till exempel vara uthyrningar av cyklar i anslutning till busshållplatser vid givna besöksmål, samt att tillgängliggöra bra cykelleder runtom på ön. Sen behövs det förstås satsningar på information och marknadsföring, för att tydliggöra vinsterna med bilbegränsningen.

Läs mer om