Fåröfärjan kan köras klimatneutralt på vätgas

Bränslecellsbil i innerstaden under Almedalsveckan 2016.

Bränslecellsbil i innerstaden under Almedalsveckan 2016.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Fårö2019-11-13 19:29
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Statliga Färjerederiet, som ansvarar för Sveriges alla vägfärjor, vill elektrifiera driften på landets cirka 70 gulmålade och ofta folkkära fartyg. Det är en god tanke men eldrift går att lösa på bättre och mer flexibla sätt än en fast kabel eller landanslutning för batteriladdning i färjan.

Vätgas är en miljö- och klimatsmart energibärare om den framställs med till exempel sol- eller vindkraft. I takt med omställningen från fossila drivmedel börjar marknaden nu breddas för vätgas i världen. Vätgas spås bli den kommande motsvarigheten till vad oljan är idag.

Vätgas framställs genom elektrolys där väte spjälkas från vatten och komprimeras som vätgas i trycktankar. Vätgasen omvandlas sedan via en bränslecell till elektricitet till exempel ombord ett fartyg eller i ett rullande fordon. Fördelen mot batteriet är att man slipper laddtider och får räckvidder helt i linje med fossila drivmedel. Det enda som kommer ut ur skorstenen är ren vattenånga!

I Sverige är det ännu ganska tyst om den klimatneutrala vätgasens fördelar, men även om vätgasens möjligheter ännu inte nått gemene man så utvecklas tekniken här och nu, inom svenska snabbt växande företag.

Att korsa världshaven imorgon är ingen större utmaning med vätgas, tekniken finns redan. Att korsa sundet mellan Gotland och Fårö är möjligt redan idag om vi vill, med teknik Made in Sweden!

Energimyndigheten har fått i uppdrag att verka för att Gotland ska vara ett pilotområde som går före i omställningen till ett hållbart energisystem, utifrån energipolitikens tre grundpelare: försörjningstrygghet, konkurrenskraft och ekologisk hållbarhet. Statliga Färjerederiet har nu chansen att förnya driften av Fåröfärjan. Visa nu vägen i klimatomställningen och låt det bli en världsnyhet, inte bara ytterligare en batterieller kabelösning som ytterligare belastar ett hård prövat elnät. 

Gotland är ett av Sveriges största turistmål och att visa upp Svensk världsledande teknik här vore ett mycket smart drag för att få fart på omställning men även att skapa morgondagens industrijobb. Inte i Asien utan här hemma i Sverige. Därtill kan vi själva äga energin och inte vara beroende av oljeimport från konfliktområden i världen.

Så tänk om och tänk nytt! Låt en ny Fåröfärja göra sin jungfrufärd på ett helt klimatneutralt och ljudlöst sätt med endast vattenånga ur skorstenen.