Det framställs som okontroversiellt i media, men en bro till Fårö kommer inte bara att öka slitaget på naturen och den unika miljön på Fårö, den kommer också ge dödsstöten till Fårösund, som samhälle. Fårösund blir ett “samhälle under en bro”. Samtidigt som miljömedvetandet och insikten om lokala lösningar ökar, är bron ett uttryck för det motsatta.
Vem ska stanna i eller besöka Fårösund? Som om inte Fårösund drabbats nog när KA3 (regementet) lades ned för snart tjugo år sedan. Affärer, restauranger, kaféer och andra näringsidkare kommer att försvinna. Fastighetsägare kommer att sälja i panik och samhället utarmas.
Frågan om bron till Fårö drivs av politiker och framför allt Centerpartiet med motiveringen att “hela Gotland ska leva”. Intresset för och prioriteringarna på Gotland har alltid gjorts utifrån en styvmoderlig syn på norra Gotland. Visby och södra Gotland har haft företräde och norra Gotland setts mer som del som kan utelämnas till nersmutsare och miljöförstörare, som Cementa och Nordkalk. Men det är klart det finns säkert några starka intressen, kommersiella framför allt på Fårö som slagit sig ihop med politikerna och endast ser till värdet av Fårö, men struntar i Fårösund, norra Gotland och dess invånare. Olika intressen och avvägningar måste alltid göras, men i detta fall verkar regionledningen helt förbise konsekvenserna för Fårösund.
Den bofasta befolkningen på Fårö är mindre till antal än de som bor i och omkring Fårösund, men den aspekten har inte belysts alls. Vill regionledningense hela Gotland leva kanske de borde tala med Fårösundsborna innan beslut tas om en bro? Att Fåröborna får anpassa sin vardag och livsstil till en färjeförbindelse är garanten för att exploateringen ska kunna hållas inom rimliga ramar.
Förutom jordbruk är turismen den huvudsakliga näringen på Fårö. Har jordbrukarna uttryckt önskemål om en bro? Det finns säker några som är för, men Fårö lever framför allt av turismen, koncentrerad till några sommarmånader och en bro skulle sannolikt förlänga den något, men en bro skulle avsevärt öka dagsturismen, med åtföljande ökande kommersialisering, nedskräpningen och slitage. Är ökat bilåkande prioriterat i dagens Sverige? Har regionledningen hört talas om “överturism”? Barcelona, Palma de Mallorca, Venedig är visserligen större städer, men snart skulle Fårö får vidkännas liknande konsekvenser.
Det är just den relativa avskildheten och den enda möjligheten att ta sig till Fårö med färjan, som är tjusningen och attraktionen med ön. Ingmar Bergman hade nog blivit mycket upprörd över planerna, så även mina gamla släktingar uppe i Austers.
Istället borde regionen städa upp i det anskrämliga färjeområdet i Fårösund, ge samhället en ansiktslyftning och ä ersätta den nuvarande färjan med en effektivare, tystare och eldriven. Då kan både Fårö och Fårösund få leva!