Kidnappa inte bilisters batterier

Det innebär slitage på batterierna om de ska användas för att stabilisera elsystemet.

Det innebär slitage på batterierna om de ska användas för att stabilisera elsystemet.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Elnät2020-03-10 20:13
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Elektrifiering är en viktig del av Sveriges strategi för minskade utsläpp av växthusgaser. Inte minst sker omfattande elektrifiering av bilparken. Under 2019 var cirka 12 procent av de nyregistrerade bilarna laddbara och andelen växer. Detta tillsammans med andra nya bränslen gör att bilismen genomgår en fantastisk utveckling som Kungliga Automobil Klubben (KAK) välkomnar. 

Men detta ställer också krav på elsystemet. Idag finns det problem både med att produktion inte sker när den behövs som mest och att näten inte räcker till.  För att lösa detta diskuteras nu olika former lagring, däribland att använda elfordon som buffert genom så kallad ”Vehicle to grid”-teknik (V2G). I korthet går det ut på att bilarna delar med sig av sina batterier och nätet kan ta ström från dem när det står och laddar. 

KAK vill dock att bilisternas perspektiv inte glöms bort: 

Bilar finns till för människors mobilitet. Att använda dem för andra syften som att stabilisera elsystemet måste i så fall ske med bilägarens vetskap, bilägaren måste kompenseras för slitage som uppstår på batteriet och lån av ström måste ske utan risk för att störa bilägarens behov av fulladdat batteri. 

En elbil är en dyr investering som bör optimeras för mobilitet. I snitt rullar bilar under fyra mil om dagen i EU och ska bilar anpassas för att stabilisera elsystemet finns risk att det driver en utveckling mot större och tyngre batterier. Det är både dyrt och produktionen har påtaglig miljöpåverkan. 

Mot bakgrund av detta har KAK låtit SKOP fråga svenska bilägare om hur de ser på att låna ut sina bilbatterier till elbolagen. På frågan om hur viktigt det skulle vara att batteriet alltid är fulladdat när bilen skall användas, var svaren tydliga. Nästan alla (90 procent) tycker att det är mycket eller ganska viktigt att batterier alltid är fulladdade. Det är tydligt att man vill ha kontroll över bilens laddning. 

Så låt inte den fantastiska utveckling som elektrifiering innebär hotas av en oförmåga att bygga ut elsystemet. Öka i första hand tillgången på el där och när kunderna behöver el istället för att låta bilisterna lösa problemet.