Enligt artikeln 1 januari om problem med bokningen påstod Destination Gotland, via vd:n Christer Bruzelius, att anledningen att det var svårt att boka om biljetter berodde på ”... hög belastning, något tekniskt fel har inte inträffat.”

Nej, det berodde inte på hög belastning. Det berodde på bristande planering och bristande IT-arkitektur.

När vi åker till ICA Maxi eller Coop dagarna innan jul så är inte hyllorna tomma ”på grund av hög belastning”. Nej, både ICA och Coop har förberett och byggt sina system för att hantera den extra ”belastning” som julhelgen innebär. För båda vet att julhelger inträffar regelbundet.

Det gör vinterstormar också. Dessutom råkade ICA Maxi ut för en brand i kyldiskarna och trots det öppnade de morgonen efter med varor på hyllorna.

Den korrekta orsaken är att DG inte har byggt ett system som kan hantera den förutsägbara lasten som då och då inträffar.

Att säga att 4-5000 resenärer som själva, via dator, bokar om sina biljetter är så ”hög belastning” att det är acceptabelt att systemet inte fungerar är helt enkelt inte sant.

Med rätt arkitektur och skalbarhet ska systemet klara detta.

Ett rimligt krav på DG:s IT-system bör vara att utan problem klara ombokning av åtminstone 2-3 dagsturer.

Med rätt lastbalansering och arkitektur för skalbarhet bör det vara möjligt.

Gotland förtjänar en färjeförbindelse med fungerande bokning trots en vinterstorm.