Visst sÀnker ni priserna nu nÀr brÀnslepriset sjunker?

Öppet brev till Destination Gotland, Marcus Risberg.

"Ni hÀvdar att det inte pÄverkar biljettpriset, men sÀger samtidigt att ett högre pris pÄ brÀnsle under en kortare period pÄverkar biljettpriset markant".

"Ni hÀvdar att det inte pÄverkar biljettpriset, men sÀger samtidigt att ett högre pris pÄ brÀnsle under en kortare period pÄverkar biljettpriset markant".

Foto: Dennis Pettersson

InsÀndare2023-01-10 09:11
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

I november fick jag, och troligen alla kunder, ett personligt brev av dig angĂ„ende höjning av biljettpriset med 30 procent. Med hĂ€nvisning till att brĂ€nslepriset (GasOil), hade ökat markant sedan sommaren 2021. 

I dag, 8 januari 2022: ”European natural gas prices tumbled to €65/MWh, the lowest since October of 2021, falling 52% since mid-December” (enligt Tradingecomics, 8/1 -23, samma kĂ€lla som i ditt brev). Det Ă€r nu hĂ€lften av snittpriset i november 2022, som du hĂ€nvisade till. DĂ€rmed borde inget motiv finnas för den höga prisökningen. 

Prisökningen med 30 procent, avser frĂ„n hösten 2022 till 2023. Ser man pĂ„ perioden 2021 till 2023 har ni ökat priset med 49 procent, för personbiljett och flexitillĂ€gg, bilpriset Ă€nnu mer. (JĂ€mförelse av mina flertalet resor 2021 med samma typ av resa under 2023, relativt bra jĂ€mförbart.) Priset pĂ„ bĂ„tbussen har frĂ„n 2021 till 2023 ökar med 11 procent, de borde ha likvĂ€rdiga kostnadsökningar? 

Under en lĂ„ng period före 2021 var bunkerpriserna relativt stabila, löneutvecklingen 2-3 procent, och inflationen var lĂ„g. SĂ„vĂ€l Destination Gotland, som moderbolaget Rederiaktiebolaget Gotland (framför allt) har haft en god ekonomisk utveckling, utan lĂ„st pris, eller justera nedĂ„t. 

Nu Ă€r en extremt hög prishöjning motiverad nĂ€r resultatet viker under en kort tid, inte helt seriöst eller ansvarsfullt. BrĂ€nslet Ă€r endast del av hela kostnaden. Löner, övriga kostnader, inflation, med mera har inte stigit lika mycket – vilket mĂ„ste avspeglas i priset.



Ni har valt avskrivningstid pÄ tio Är för fartyg, trots rekommendationen frÄn Sveriges redarförening Àr 25 Är. Ni hÀvdar att det inte pÄverkar biljettpriset, men sÀger samtidigt att ett högre pris pÄ brÀnsle under en kortare period pÄverkar biljettpriset markant.

SvĂ„rbegripligt! Om brĂ€nslepriset speglar biljettpriset borde ni omgĂ„ende sĂ€nka biljettpriserna, extra mycket ocksĂ„ dĂ„ avskrivningarna bör vara i enlighet med branschen. Allt annat Ă€r att betrakta som ocker. 

Att Äka pÄ icke attraktiva tider, eller boka lÄngt i förvÀg fungerar sÀllan för oss boende. En fredag kan inte ersÀttas av en tisdagsresa. Viktiga besök hos familj, barn, gamla förÀldrar kan ej heller planeras.

Jag hoppas att du tar till dig all kritik som kommit kring prisökningen, samt all fakta som framkommit kring avskrivning, brĂ€nslepris, historisk prisökning, med mera och gör det enda riktiga – att sĂ€nka priserna. 

Snabb prissÀnkning gÄr ocksÄ bra, likvÀl som ökning. Det skrivs in pÄ goodwill-kontot!