Vi taxichaufförer som hämtar på Visby flygplats har under all tid innan pandemin hämtat vår kunder inne i ankomsthallen. Under pandemin fick vi inte gå in och det var förståeligt. Efter pandemin så skulle ankomsthallen byggas om. Sedan i vintras gick vi chaufförer in för att möta våra kunder och hjälpa dem med sitt bagage. Nu har vi blivit utslängda igen av Swedavias personal i Visby med motiveringen att flygplatsen är för liten.
Våra kunder betalar cirka 22 000- 24 000 kr till Swedavia i månaden för att vi ska hämta våra kunder vid flygplatsen. Det är inga problem att stå ute och vänta på kunder under sommarmånaderna. Men vi kommer till höst och vinter; att då stå ute för att vänta på kunder är helt förkastligt.
Varför Swedavia motarbetar taxi som drar in stora summor varje månad har jag svårt att förstå. Frågan är om de har koll på flödet i ankomsthallen?
Lek med tanken att vi står tio chaufförer inne i ankomsthallen, så har cirka fem chaufförer fått sina kunder innan de sista passagerarna lämnat flyget.
Flygplatschefen Gunnar Jonasson som sitter med i Gotlands besöksnäring borde väl se till att kunderna får ett trevligt bemötande inne i ankomsthallen av de chaufförer som ska köra dem till sin slutdestination.
Jag tänker vara anonym för jag är säker på att det kommer repressalier om jag går ut med mitt namn.