Vi måste reducera antalet flygturer till en lägsta nivå

Klarläggande om flyg- och båtresors miljöpåverkan.

”Anta att alla båtpassagerare som inte har bil ändrar sig för att vara miljövänliga och bokar om till flyget. Då måste många fler flygturer sättas in men båten går ändå”, skriver Stefan Karnebäck och ifrågasätter uträkningarna att flyget ger lägre utsläpp än båten.

”Anta att alla båtpassagerare som inte har bil ändrar sig för att vara miljövänliga och bokar om till flyget. Då måste många fler flygturer sättas in men båten går ändå”, skriver Stefan Karnebäck och ifrågasätter uträkningarna att flyget ger lägre utsläpp än båten.

Foto: Emil Lundberg

Insändare2025-02-23 18:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En replik på insändare från dig som kallar dig ”Miljövän på riktigt”. Det är bra att du vill vara en riktig miljövän, såna behöver vi bli fler av. Det är också riktigt som du skriver att det finns framräknade siffror per passagerare som visar att flyget ger lägre utsläpp än båten. Det är lätt att misstolka de siffrorna, vilket du gör, och tro att det i alla lägen är mera miljövänligt att ta flyget istället för båten. (Den källa du anger, flygbolaget BRA, har troligen avsikten att det ska misstolkas.) Men vi måste komma ihåg att det rör sig om genomsnittssiffror. 

Anta att alla båtpassagerare som inte har bil ändrar sig för att vara miljövänliga och bokar om till flyget. Då måste många fler flygturer sättas in men båten går ändå.

Nej, vill vi vara miljövänliga ”på riktigt”, som du vill, måste vi reducera antalet flygturer till en lägsta nivå som kan accepteras för livsnödvändiga eller akuta transporter. 

Alltså är det båten som är mest miljövänlig i det långa loppet genom att minska behovet av antal flygturer. Åtminstone med dagens båttrafik.