Varför byggs en bro vid kryssningskajen – men inte till Fårö?

Det här är en bro på fel ställe, tycker Petra Söderholm som tycker att en bro till Fårö skulle haft högre prioritet än Kopparsviksbron, intill kryssningskajen i Visby.

Det här är en bro på fel ställe, tycker Petra Söderholm som tycker att en bro till Fårö skulle haft högre prioritet än Kopparsviksbron, intill kryssningskajen i Visby.

Foto: Henrik Radhe

Insändare2025-03-12 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu byggs en bro vid kryssningskajen i Visby, men frågan är varför en sådan prioriterades framför en bro till Fårö? Färjetrafiken till Fårö är en av Gotlands mest besvärliga flaskhalsar, med långa köer och väntetider, särskilt under sommaren. För Fåröborna och de som driver verksamhet på ön är det ett ständigt problem – ett problem som en bro skulle kunna lösa.

Att förbättra infrastrukturen för turister är en sak, men Gotlands politiker borde i första hand satsa på lösningar som gynnar bofasta och näringslivet året runt. En bro till Fårö hade skapat bättre förutsättningar för både fastboende och besökare, minskat utsläppen från färjorna och gjort Gotland mer sammanhängande.

Om det finns resurser att bygga en bro för kryssningsturister, borde det finnas resurser att bygga en bro som gör verklig skillnad för gotlänningar. Nästa steg borde vara att planera för en fast förbindelse till Fårö – för Gotlands framtid.