Det finns inte något förtroende för oss som arbetar inom verksamheterna.
I processen som varit kring hela skolöversynen bjöds personal tidigt in för att få information kring det akuta läget gällande kompetensförsörjning och även om de kostnader som vi alla måste förhålla oss till utifrån de skattepengar vi betalar.
En pedagogiskt illustrerad hundralapp presenterades där regionens kostnader fördelas inom olika verksamheter. Det blev väldigt tydligt hur skattepengarna fördelas och även tydligt att vi inte har en oändlig källa att ösa ur. Den bilden kan säkert ganska små barn förstå, och alla vuxna, som vill lyssna...
https://www.gotland.se/94871
Skolöversynen är heltäckande, det har vänts och vridits på alla stenar och Kristoffer Strehlenert har till och med koll på varenda individ som påverkas av besluten med tanke på exempelvis restid. De har lyssnat på oss som är i verksamheten dagligen och som vet vilka möjligheter och utmaningar som finns.
Personal inom mindre skolenheter vittnar om att de inte vågar uttala att de tycker det är rimligt att små enheter läggs ned.
Du bor kanske granne med föräldrar som valt att bo långt ifrån större orter och den service som finns där, men samtidigt ska ha all den service som sällan finns på mindre orter under lågsäsong.
Du bor kanske granne med de som tänker att det är skolans jobb att bevara en levande landsbygd.
Då är det inte säkert att du vågar lyfta de delar som gör ditt arbete mer professionellt, exempelvis att arbeta med närhet till elevhälsans personal, samordning av resurser och att ha flera kollegor att utvecklas tillsammans med.
Likvärdighet är inte åtta elever i en klass och 27 elever i en annan.
Likvärdighet är inte lokaler som gapar tomma eller skolor med utrymmen där elever har grupprum i ett kopieringsrum, en hall eller inget grupprum alls.
Likvärdighet är inte att "bussa" elever under skoldagen mellan olika skolor, med förlorad undervisningstid som konsekvens.
Likvärdighet är inte outbildade pedagoger, där större ansvar läggs på de utbildade.
Det handlar om våra skattepengar som folk tycker bör prioriteras "rätt" utifrån ens egna åsikter. Men främst bör det handla om att de som arbetar med barnen ska ha rätt förutsättningar att lyckas med sitt uppdrag. I slutändan leder det till det viktigaste av allt, att ge barnen en likvärdig, kvalitativ utbildning.