TrafiksÀkerhet och gutamÄl

InsÀndare2023-06-16 11:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Kortfattat

VÀldigt fina cykelbanor vi fÄtt. Breda, jÀmna och pÄ- och avriktiga vid pÄ- och avfarter,.

I jÀmförelse med tidigare trafiksÀkerhetsarrangemang sÄ kan det med fog pÄstÄs att det blir en risk pÄ LummelundsvÀg i och att 80-zonen börjar vid SnÀckbacken istÀllet för efter Lullyhill som vid tidigare Är. Det blir 80 (100) km/t vid nedfarten till SnÀcks camping.

FrÄn stopplikt och noll km/t till en trafikrytmanpassad hastighet blir nog stressande om man har ett tyngre ekipage att manövrera. Sikten Àr lite begrÀnsad mot norrifrÄnkommande trafik sÄ att sÀtta 60 vid Lullyhill Àr nog inte helt fel.

HAs

Kjell Tomsson skrev om Kölnegaltn, som vill kÀnna att det bryggs dricke igen:

MÀnsklihaiti matt vÀl Ànda kum till sans igen

sĒtt di pluckar sin humle u blÄitar sin malt.

SĒtt man atar kan fa kÀnne di goe rÄikslinggar ikringg si

sum vÀrmar upp haile min krupp u vÀlsignar hail kölnu.

Da kan man atar igen fa hÄire glade mÀnskar

sum har fat smake ett stop me gutt dricke.

Wera Svensson