Svartväxling i Gotlandstrafiken

Insändare2022-08-17 05:51
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När man läser Destination Gotlands presentation från Besöksnäringsdagen 2019 så kan man läsa att deras Co2-utsläpp för 2019 var 144 000 ton och för 2017 var det 149 210 ton. Från 2019 var fartyget på plats som tankar gas till DG:s färjor. När man tittar på tankfartygets utsläpp på årsbasis så är den cirka 8 000 ton. Miljöväxling till den dyrare gasen från diesel skulle ge stora miljöfördelar vilket lyfts fram i DG:s redovisningar som exkluderar tankbåten. 

Tyvärr så märker inte miljön av denna växling då moder jord måste se på totalen av utsläpp som blir på grund av en trafik som kräver gas. Det innebär att den tänkta gröna miljöväxling egentligen blir kolsvart och ger 2 790 ton mer utsläpp 2019 än det gjorde 2017 och allt till en betydligt högre kostnad. 

Det vill säga varken miljön, passagerarna eller staten har blivit vinnare. Den enda möjliga vinnaren är DG som vunnit på ett bättre rykte när det gäller deras avtryck på miljön. Rederiet vill till varje pris försvara den höga farten om 28 knop då deras fartyg inte är byggda för lägre fart på Visbyrutten. Lägre fart kräver helt enkelt andra fartyg med fler hytter då en tur bör bli nattur.   

Ekonomifart cirka 21 knop skulle halvera utsläppen och bränsleåtgång vilket nästan skulle räcka till en halvering av gotlänningarnas biljettpriser och fraktpriserna. Det förutsätter att staten låter öborna bli vinnare när utsläppen halveras utan att det blir någon mer kostnad för staten. 

2020 års co2-redovisning gäller ett pandemiår och kan inte räknas. 2021 var ett betydligt bättre än 2019 när det gäller co2-utsläpp. På grund av kriget så kommer 2022 och troligen 2023 mer likna 2019 än 2021 då gasen blivit för dyr och diesel kommer gälla igen. Så för moder jord så har den tänkta gröna miljöväxlingen blivit svart och inte vad vi hoppats på. Tyvärr finns inget bättre att se i närtid så anpassa farten till öns målsättning att vara hållbarast i norra Europa i kommande upphandling.