En ofta snedvriden debatt om att vi som livsmedelsaktörer höjt priset omotiverat mycket. Faktum Àr att det Àr precis tvÀrtom. Siffror frÄn SCB visar att lönsamheten i dagligvaruhandeln minskade kraftigt under första kvartalet.
Den genomsnittliga rörelsemarginalen i handeln lÄg pÄ 1,5 procent under Ärets första mÄnader. Samma kvartal 2022 var siffran 3,5 procent, alltsÄ en försÀmring om 2 procent.
I diskussionerna om livsmedelspriserna nÀmns Àven att maten har blivit dyr. Maten Àr inte dyr. Priset pÄ livsmedel har inte alls stigit i samma utstrÀckning som andra varor och tjÀnster.
Ăgg var ett av de livsmedel som höjdes mest under förra Ă„ret. Det var vĂ€l pĂ„ tiden. Innan dess har priset i princip varit oförĂ€ndrat under mĂ„nga Ă„r, samtidigt som priset pĂ„ brĂ€nsle, el och foder ökat. LRF har vid flera tillfĂ€llen flaggat för att allt fler bönder har svĂ„rt att leva pĂ„ sitt jordbruk. Det Ă€r allvarligt pĂ„ riktigt.
Om vi vill kunna köpa frÀscha livsmedel i butik mÄste varje kugge i hjulet tjÀna pengar pÄ sin del. Bonden ska kunna leva pÄ att producera grönsaker, Àgg eller kött, Äkerier och grossister mÄste tjÀna tillrÀckligt för att kunna upprÀtthÄlla och utveckla sin verksamhet, och vi som livsmedelsbutiker mÄste göra ett plusresultat för att kunna fortsÀtta ha ett brett utbud av bra mat till dig som kund.
Jag har den största respekt, och Àr ödmjuk inför att mÄnga har det tufft nu. Kostnadsökningarna drabbar skoningslöst och slÄr extra hÄrt mot dem som redan har det tufft. Samtidigt minskar matens andel av vÄr disponibla inkomst för varje Är.
2022 la svensken i genomsnitt 12,5 procent av sin inkomst pÄ mat. PÄ 70-talet var det 26 procent av inkomsten. GÄr vi Ànnu lÀngre tillbaka i tiden stod maten för merparten av vÄra utgifter. Billig livsmedelsimport bedöms vara en av anledningarna till att man lÀgger mindre pengar pÄ mat. Samtidigt ökar andelen vi lÀgger pÄ klÀder, möbler, telefoni och resor.
Vi har förmÄnen att bo pÄ en fantastisk ö. Det Àr inte bara naturen och klimatet som andra avundas oss, Àven vÄrt skafferi och högkvalitativa utbud av mat och livsmedel. Vi har alla förutsÀttningar för samverkan och en stark och tajt livsmedelskedja pÄ Gotland.
Coop bygger pÄ en kooperation dÀr all vinst Äterinvesteras sÄ att vi kan utveckla vÄra butiker och fortsÀtta sÀlja bra mat.
Vi vill fortsÀtta att ha livskraftiga butiker runt om pÄ ön. Det Àr dags att sluta prata om att maten Àr dyr, och istÀllet prata om hur vi tillgÀngliggör bra gotlÀndsk mat till fler.