Men det Sverige som ska försvaras har större utmaningar än bara försvaret. I händelse av att Sverige blir angripet så har försörjning och transporter absolut högsta prioritet. Närmare 90 procent av allt gods transporteras sjövägen och under ett normalt år reser omkring 30 miljoner passagerare i internationell trafik till och från Sverige. Som den svenska handelsflottan ser ut nu så löser vi som nation inte ens våra mest basala transporter. Beslutsfattare i Sverige måste börja inse att en fungerande sjöfart är ovärderlig för Sverige.
Den 19 juni överlämnades försvarsberedningens säkerhetspolitiska rapport till regeringen. I den konstateras att den säkerhetspolitiska situationen i Sveriges närområde har försämrats kraftigt på grund av Rysslands aggression. Sverige måste stärka det nationella försvaret, inklusive samhällets motståndskraft. Här har en fungerande sjöfart under svensk flagg en oerhört viktig roll. För utan sjöfart – hur ska vi klara vår försörjning?
För att öka den svenska handelsflottan måste några knutar lösas. Upphandlingen av svensk beredskapsflotta pågår men i dagsläget är antalet svenskflaggade fartyg för få för att långsiktigt trygga Sveriges försörjning. Under hösten 2022 publicerade Blå Tillväxt en rapport som visade att om fler fartyg flaggas in så skulle 1 500 jobb kunna skapas, omsättningen inom sektorn skulle kunna öka med 5 miljarder och svensk BNP växa med 3 miljarder. Och då utgår vi enbart från fartyg där det redan finns ett svenskt intresse och ägande. Även forskare har, i en förstudie från Lighthouse, påpekat att den ökade utflaggningen, som fortgått under de senaste åren till följd av konkurrenshämmande näringsvillkor, får direkt negativa konsekvenser för Sverige.
Det finns en vilja från politiker att lösa detta. Det kunde vi till exempel se när riksdagen debatterade sjöfartsfrågor. Det finns en tydlig enighet bland trafikutskottets ledamöter om vikten av fler svenskflaggade fartyg och att kompetensförsörjningen måste säkerställas. Blå Tillväxt har länge bedrivit ett arbete för att få riksdagens ledamöter att anta långsiktiga lösningar som inte kostar särskilt mycket att genomföra, men över tid ger tillbaka i form av skatteintäkter, ökad sysselsättning och ekonomisk tillväxt.
Hur ska vi då se till att fler fartyg får en svensk flagga i aktern? Ett första steg är att politikerna tar fasta på Blå Tillväxts lösningar om en utveckling av tonnageskatten, ett avskaffande av stämpelskatten och att nettomodellen återställs. För att tillgodose det behov av kompetens som är helt avgörande för en stark svensk sjöfart krävs ett långsiktigt arbete. Dessutom behöver vi alla inom branschen bidra till att synliggöra vad branschen faktiskt har att erbjuda.